Az autó árát közelíti a garázs ára

Az autó árát közelíti a garázs ára

Budapest felkapottabb részein egy középkategóriás autó áráért kínálják a garázsokat, de a megyeszékhelyeken sem sokkal olcsóbb a fedett gépkocsitároló: a garázspiac pörgése elmarad a lakáspiacétól, de a tulajdonosoknak nem kell drasztikus visszaesésétől tartaniuk.

Az Otthon Centrum hálózatában értékesített garázsok ára minimálisan 1-5 százalékkal emelkedett idén. Buda frekventáltabb részein jellemzően 5-5,5 millió forintba kerül egy garázs, de hasonló árakkal találkozhatunk a belvárosi kerületekben is. Az új lakások terén népszerű XI. és XIII. kerületekben az átlag 4,2-4,3 millió forint, de ez középérték: mindkét kerület külső részein – ahol bőven akad parkolóhely – ennél olcsóbb, de a városrész centrumában inkább az 5 millió forint feletti ár a jellemző. A külső pesti kerületekben sem sokkal marad 5 millió forint alatt az ár. Vidéken mérsékeltebb a kereslet a garázsokra, elsősorban a nagyobb városokra koncentrálódik. Ez az árakon is meglátszik: a legtöbb városban 3-4 millió forint között kapható egy garázs, de a régió központokra ennél magasabb ár a jellemző: Debrecenben döntően 4-5 millió forint közötti kínálják a garázsok többségét. Miskolcon átlag 4 millió forintért, Szegeden, Székesfehérváron pedig az átlag 4,7 millió forint. „_Az elhelyezkedésen kívül persze a garázsok mérete és jellege is árbefolyásoló tényező. Egy nagyobb méretű önálló garázs mindig átlag feletti áron kel el. Az érdeklődést nagyban meghatározza, hogy a környéken mennyire sűrű a beépítés, és milyen a közterületi parkolási lehetőség_” – árnyalta a képet Soóki-Tóth Gábor. Az Otthon Centrum elemzési vezetője megjegyezte: az új építésű projektek esetében szinte kizárt az alku, listaáron mennek el a lakásokhoz épített garázsok. A kétezres évek elejére jellemző tendencia megváltozott, egyre többen szeretnének garázst, sőt: a több beállóhely iránti igény is érezhetően megnőtt a zöldövezeti, alacsonyabb beépítési sűrűségű városrészekben. Azokban a városrészekben, ahol a településszerkezet miatt a lakásszámhoz viszonyítva kevés a garázshely, ugyancsak növekszik a kereslet. Annak ellenére, hogy a fizetős övezetekben lakók számára kedvezményes a közterületi parkolás – nagyon sok városrészben az ott lakók nem találnak kényelmes parkolóhelyet. A külső kerületekben elsősorban a zárható, önálló bejárattal rendelkező garázsok iránt van igény. A gépjárművek elhelyezése mellett a háztartási, sport és szabadidős eszközök tárolási igénye is szempont, különösen a 12-13 négyzetméternél nagyobb alapterületű garázsok esetében, arról nem is beszélve, hogy egyre több kisvállalkozás működik garázsokban. A járványt követően a városokban az autó használat érezhetően megnőtt, amennyiben a tendencia tovább folytatódik, a jövőben a garázsok iránti igény is nőni fog, a tulajdonosoknak nem kell számolniuk a kereslet visszaesésével.

Új stratégiát próbál ki a városi galambokkal szemben az osztrák főváros: ellenőrzött körülmények közé tereli őket, hogy könnyebben tudják szabályozni a populációt. A beteg madarakat kezelik, hogy javuljon az állomány egészségi állapota.

A kényelmesebb és gyorsabb vásárlás érdekében – mivel a tranzakciók 60 százalékát már bankkártyával végzik az ügyfelek – a BKK jegy- és bérletautomata-hálózatának egy része decembertől készpénzmentessé válik. A készülékek üzemeltetése ennek köszönhetően még kiszámíthatóbb és üzembiztosabb lesz.