A kedden aláírt együttműködési megállapodás, a Budapest Airport és a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér összekötésével fontos gazdasági lehetőségeket, illetve a Magyarország és Kína közötti légiáru-szállítás jelentős bővülését eredményezheti. A szerződés értelmében a partnerek – a Budapest Airport, a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér és a CECZ Utlink Central European Trading and Logistic Cooperation Zone logisztikai fejlesztő vállalat – szervezésében létrejön a két ország közötti légi Selyemút. A projekt megvalósításához magyar oldalról fontos támogatást nyújtott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal Központi és Repülőtéri Igazgatósága, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a Magyar Posta Zrt. és a Ghibli Kft. is.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a megállapodást kapcsán elmondta: „Magyarország a kormány tervei szerint Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává válhat. E stratégiai törekvés úgy váltható valóra, ha az Európa és Távol-Kelet között mozgó áruk minél nagyobb hányada hazánkon keresztül éri el úti célját. A keleti nyitás politikájával összhangban ezért tovább dolgozunk azon, hogy korszerű és biztonságos logisztikai megoldásokkal kapcsoljunk össze kontinenseket, régiókat. A közös célok mentén folyamatosan keressük a kínai partnerekkel fenntartott együttműködések elmélyítésének, bővítésének új lehetőségeit is.”
A kiváló támogató környezet nagyban hozzájárult a megállapodás létrejöttéhez, és a projekt már a 2021 februárban Pekingben megrendezett, Xi Jinping kínai elnök által vezetett Kína és kelet-közép-európai országok találkozóján is célkitűzésként szerepelt.
„Biztos vagyok benne, hogy a BUD Cargo City tökéletes állomása lesz a XXI. századi légi Selyemútnak, ahol egy világszínvonalú logisztikai komplexum szolgálja a légiáru-szállítást. Kiemelt célunk, hogy a kelet-közép-európai régióban erősítsük Magyarország pozícióját” – hangsúlyozta Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója. „Köszönettel tartozunk a légi Selyemút projekt támogatásában résztvevő üzleti, hatósági és politikai partnereinknek, és hiszünk benne, hogy a Selyemútnak köszönhetően kiváló új lehetőségek nyílnak meg a gazdaság, kereskedelem, a logisztika területén Magyarország, Kelet-Közép Európa és Kína között” – tette hozzá.
Az együttműködés részekén a CECZ/Utlink csoport szervezésében tavaly októberben közvetlen CGO-BUD-CGO légiáruszállító járat indult, amely heti három alkalommal, a Hainan Airlines üzemeltetésével közlekedett. A légi összeköttetés 2021 március végén további heti két, Boeing 747 típusú géppel teljesített járattal bővült – ez az összeköttetés most, a 100. üzemeltetett járattal új mérföldkőhöz érkezett.
A budapesti és csengcsoui repülőtereken dedikált árukezelő szállítmányozó raktárak létesültek a forgalom kezelésére: a henani repülőtéren 2021 februárjában adták át ünnepélyes keretek között a Budapest Exkluzív Tengerentúli Terminált, Budapesten pedig a Cargo Cityben a mai napon adták át a Zhengzhou Exkluzív Tengertúli Terminál névre keresztelt, dedikált raktárcsarnokot.
A tavaly átadott BUD Cargo City – évi akár 180 000 tonna árukezel�� kapacitásával – kiváló infrastrukturális környezetet biztosít a projekt indulásához, de a jelentősen növekvő árumennyiség indokolttá teszi egy újabb nagyszabású, dedikált logisztikai központ kialakítását. A felek jelenleg is tárgyalásokat folytatnak egy, a budapesti repülőtéren épülő, több tízezer négyzetméteres kínai logisztikai gyűjtő-elosztó központ kialakításáról, amely évente több százezer tonna árukezelési kapacitást tenne lehetővé, hozzájárulva az ahhoz kötődő légiáru-forgalom fejlődéshez.
A megállapodás másik kiemelkedő fontosságú eredménye, hogy az Alibaba logisztikai vállalata, a Cainiao Kelet-Közép-Európa légiáru elosztóközpontjaként jelölte meg a Budapest Airportot. Áprilisban meg is indultak az első szállítások. A sikeres lebonyolítás eredményeként már indulásként napi több tíz tonnás árumennyiség (több tízezer küldemény) kezelése jelent meg a budapesti repülőtéren, a jövőben pedig ennél is nagyobb volumenek várhatóak, elsősorban a projekt regionális szintű gyűjtő-elosztó szerepének köszönhetően.