Nyolc bécsi kerületben is csökkent az autók száma 2020-ban

Nyolc bécsi kerületben is csökkent az autók száma 2020-ban

2020-ban az osztrák tartományok közül ismét Bécs volt az egyetlen, ahol a népességszám nagyobb ütemben növekedett, mint az autók száma. Az Osztrák Közlekedési Klub adatai szerint 1,92 millió ember összesen 718.819 személygépjárművet birtokolt. Az eredmény a közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra és az autómegosztók érdeme.

Az Osztrák Közlekedési Klub, a VCÖ adatai szerint Bécs a koronavírus európai megjelenésének évében, 2020-ban is az egyedüli olyan tartomány volt Ausztriában, ahol a népességszám nagyobb ütemben növekedett az autókénál. 2020-ban 1,92 millió fővárosinak összesen 718.819 személygépjárműve volt. 2019-hez képest a népesség 9.962 fővel, míg a gépjárművek száma csupán 3.859-cel nőtt. Ausztriában összesen 5,091 millió autót birtokoltak 2020-ban, ami 52.279 járművel több, mint az azt megelőző évben. Az osztrák lakosság ezzel szemben csak 32.282 fővel növekedett. A gépjárművek eloszlása országos szinten is igen különböző, a város-vidék olló pedig egyre szélesebbre nyílik.

Nyolc bécsi kerületben is csökkent az autók száma 2020-ban, ami Landstraße (-1.814) és Favoriten (-1.047) kerületekben volt a legjobban megfigyelhető. Az ezer lakosra vetített járművek száma Rudolfsheim-Fünfhaus (280), Margareten (281) és Brigittenau (287) kerületekben volt a legalacsonyabb. A legtöbb autó lakosságarányosan Liesing-ben volt (494). A VCÖ egyébként a belvárosi adatokat nem vette bele az elemzésbe, mert a közintézmények és vállalkozások autóinak száma torzította volna az eredményt. A járművek számának csökkenése sok kerületben már a vírus megjelenése előtt is megfigyelhető volt.

Az autómegosztók, a jó tömegközlekedés és a modern kerékpáros infrastruktúra mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fővárosiak közül egyre kevesebben vágynak saját autóra. A VCÖ adatai szerint a tavalyi évben a bécsiek 46 százaléka gyalogolt vagy kerékpározott a mindennapokban és csupán 27 százalékuk ült autóba. Ez persze itt sem volt mindig így. A VCÖ szakértője, Michael Schwendinger szerint a sok autó régen a jólét szimbóluma volt, ma inkább a nem kielégítő közösségi közlekedést és a közelben lévő szolgáltatások hiányát jelképezi. Schwedinger szerint az, hogy a bécsiek saját autó nélkül is mobilak, nagyon pozitív.

A járművek nagyon sok helyet foglalnak, amit inkább árnyat adó fák és hűsítő zöldfelületek kialakítására kellene használni. A közösségi közlekedési szolgáltatások és a kerékpárutak bővítése - különös tekintettel az elővárosokra - tovább növelheti az autótól való függetlenséget a jövőben. Az autómegosztók kínálatának szélesítése is szükséges, hiszen a vidéki utazás családlátogatás, munka, vagy egyéb okból sokszor még mindig autóval a legpraktikusabb.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.