25 éves fák és patakocska – vízérzékeny várostervezés a bécsi Zollergasséban

25 éves fák és patakocska – vízérzékeny várostervezés a bécsi Zollergasséban

Várhatóan éppen szezonkezdetre, júniusra készül el az osztrák főváros következő klimatizált utcája, a Zollergasse, ahol 25 éves fák, vízfolyás, pergolák és sok zöld kínál majd enyhülést a nyári kánikulában. A városi fák életkörülményein és a nyári záporok alkalmával hirtelen lehulló sok csapadék hasznosításán vízérzékeny várostervezéssel javítanak.

Júniusra hűs, zöld oázis lehet a Zollergasse, amely Bécs sűrűn beépített 7. kerületében található. Az utca Mariahilfer Straße és Lindengasse közti szakaszát ugyanis úgy alakítják át, hogy ellensúlyozni tudják a klímaváltozás negatív hatásait.

A sétálóutca közepére 25 éves platánokból ültetnek fasort, hogy azok négyméteres koronájukkal az első perctől kezdve valóban árnyat adó fák lehessenek. A fasort két pergola és tarkabarka virágoknak, bokroknak helyet adó zöldterületek egészítik ki. Kicsit feljebb vízfolyás csörgedezik majd és húsz különböző köztéri ülőalkalmatosság marasztalja a környékbelieket egy kis üldögélésre, beszélgetésre. A vakokat és gyengén látókat taktilis vezetősáv segíti úti céljuk elérésében, a bicikliseknek pedig húsz kerékpártároló kengyel áll majd rendelkezésére.

A fák életkörülményein és az esővíz-gazdálkodáson vízérzékeny várostervezéssel javítanak. Ennek köszönhetően a fák gyökérzete több vízhez és levegősebb talajhoz jut, így tovább élhetnek és erőteljesebben növekedhetnek. A módszer alkalmazásának további előnye, hogy heves esőzésekkor kisebb terhelés éri a csatornarendszert. A lezúduló esővíz ugyanis nem közvetlenül a csatornarendszerbe folyik, hanem beszivárog a talajba. Ezt a fák közelében, a burkolatba épített nagy szemű kőzúzalék-réteg és különböző vízmegtartó rétegek – például aktív szén – beépítésével érik el. A közeli fákat gyökereikkel pedig elérik és átszőhetik ezeket a rétegeket, így innen is vizet vehetnek fel.

Ugyanez a körforgás vonatkozik a sétálóutcában található „patakocskára” is, amelyet a talajba épített szórófejek „táplálnak”. Az elpárolgó víz folyamatosan hűti a környék levegőjét, míg a felesleg – a talaj természetes lejtésénél fogva – vékony vízrétegként folyik végig egészen a virágágyásokig és a fákig, hogy ott hasznosuljon. A vízelvezetést át lehet állítani nyáriról téli üzemmódra, így a sós hólé nem juthat a fák gyökeréhez.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...

A horvátországi Peljesac híd mintájára mintájára Montenegró is fejlesztené közlekedési infrastruktúráját. A Kotori-öböl fölé épített híd 60 kilométerrel rövidítené le az utat, és jobb összeköttetést biztosítana Montenegró és Horvátország között.