Online sakk – pandémia alatt, Olimpia előtt

Online sakk – pandémia alatt, Olimpia előtt

Nagyinterjú Jáchym Dorinával a sakkozás jelenéről és jövőjéről, a versenyzésről és a fejlődésorientált oktatásról.

„Sakkolimpia 2024 Budapest” névvel zajlott országos online rapid versenysorozat decemberben és januárban. A több mint háromszáz sakkozót felvonultató sorozat befejezését követően az egyik főszervező, Jáchym Dorina adott hosszabb interjút a GazMagnak. A beszélgetés során a verseny mellett a sakkoktatást, az online sakkozást, valamint ezek jövőjét is érintettük interjúalanyunkkal, aki a győri Arrabona Sakkiskola KSE vezetőjeként és a Magyar Sakkszövetség Ifjúsági Bizottságának tagjaként is szerves része a sakk világának.

 

A FIDE december 6-án jelentette be, hogy Budapesten lesz a 2024-es Sakkolimpia, és december 13-án már indult is a verseny első fordulója. Ez egy gyors döntés volt, vagy tudatosan készültetek arra, hogy ha megtörténik a bejelentés, akkor meghirdetitek a versenyt?

Már több hónappal korábban szorgalmaztam, hogy legyen országos szinten online versenyzés. A megyénkben (Győr-Moson-Sopron megye – a szerk.) ez már 2020. május óta működik, a Szigetközi Sakkozók vezetőjével, Lamik Jánossal alapítottuk meg a versenysorozatot. Nagyon jól működik, jók a tapasztalatok. Nekem van egy tisztségem a Magyar Sakkszövetség Ifjúsági Bizottságban (mely nagy megtiszteltetés) és ott vetettem fel ezt az ötletet még a ősszel. Amit jónak tartottak, de végül decemberre érett meg az elgondolás és a megvalósulás párosa, hogy meg tudtuk ezt rendezni. E mellett szerettük volna, hogy megkapjuk a Sakkolimpia rendezési jogát. A Sakkolimpia név természetesen a döntés hatására kerülhetett terítékre. Ezt Molnár Béla, az Ifjúsági Bizottság elnöke és szervezőtársam ötlete nyomán alakítottuk.  

Nyolc kategóriában mérték össze tudásukat a versenyzők. Mennyire vagytok elégedettek a létszámmal? 

Maximálisan elégedettek vagyunk. Több mint 300 fő vett részt a versenyen. Ami a megyei versenyek után egy hihetetlen szám – bár most már a megyei versenyünk mezőnye is gyönyörű szépen növekszik. És igazából emiatt szerettem volna létrehozni egy országos versenyt, hogy minél több emberhez jusson el az online versenyzés, mert az tapasztaltuk kicsiben, hogy nagyon jól működött, nagyon jól működik, és fejlődnek a gyerekek és a felnőttek egyaránt. Ez egy nagyon jó szellemi kihívás, szinten tart, és még további szintlépési lehetőségek rejlenek az online sakkozásban. És az is nagy eredmény, hogy országos szintre sikerült ezt kiterjeszteni. Hiszen pont ez volt a lényege, hogy a járványidőszakban is ki tudjuk hozni a pozitívumot a helyzetből, össze tudjuk kapcsolni az embereket a sakk által.

És ez a nagy érdeklődés a Sakkolimpia névnek szólt, vagy esetleg közrejátszhatott benne az is, hogy év végén nagy nézettséget szerzett a Netflixen a Vezércsel című sorozat, ami szintén népszerűsítette a sakkozást? 

Lehetséges, hogy ez is közrejátszott benne. Bár én azt gondolom, hogy a résztevők többnyire sakkversenyzők voltak, akik komolyan gondolják a sakkozást, sokat gyakorolnak. Illetve akiknek hiányzik most a személyes versenyzés lehetősége. Ők is voltak a fő célközönség. A sorozat sikere inkább a kezdő és az amatőr kategóriában jelenhet meg. Egy kezdő kategóriát is nyitottunk, ami az eredeti elgondolásban még nem volt benne, hogy azok, akik nagyon fiatalok és tényleg kezdők, vagy olyan felnőttek akik most kezdték a sakkozást, azok is tudjanak versenyezni, kedvet kapni. És úgy gondolom, hogy ennek is pozitív kicsengése lett. Óvodások is játszottak, és így őket, a legfiatalabbakat is be tudtuk vonni, együtt tudtak játszani a felnőttekkel, és ez egy szuper dolog.

A Vezércsel, mint sorozat, biztos, hogy megnöveli az emberek az érdeklődését a sakk irányában, és emiatt is azt gondolom, hogy minél több online rendezvényt – most ugye erre van lehetőség – kell szervezni, minél több sakkprogramot kell találni, olyan lehetőséget, ahol az emberek tudnak minőségi módon gyakorolni, fejlődni, találkozni.

Azt is gyakran hallani sajnos, hogy az online sakknál könnyebb „csalni”, nehezebb ellenőrizni a játékosokat. Könnyen lehet név nélkül is játszani, vagy ha valaki vállalja is a nevét, akkor sem tudjuk ellenőrizni, hogy mit csinál parti közben a monitorja előtt. Neked milyen tapasztalataid vannak ezzel kapcsolatban a mostani verseny, és akár a többi, általad szervezett verseny kapcsán? 

A mostani országos versenyen két versenyző volt, akit emiatt kizárt a gép. Szervezőként mindenkit kértünk a fair play versenyzésre. Alapvetően az elgondolásunk az volt, hogy nagy tömegeket mozgassunk meg, sok versenyzőt ültessünk a géphez. És játsszanak, nem pedig az volt a cél, hogy mindenkinek minden egyes ténykedését ellenőrizzük. Teljesen tökéletesen sajnos ezt nem tudjuk ellenőrizni. Mivel ez egy nagyon nagy létszámú verseny volt, így nem lehetett, hogy mindenkit két kamerával figyeljünk. Regisztrációkor a résztvevők a nevüket vállalták, és akkor alá is írták a feltételeket, amiket a versenykiírásban megszabtunk.

Az online verseny nagyon jó alkalom a gyakorlásra. Tömegeket lehet megmozgatni, a kiemelt versenyzőknek szóló versenyek mellett ezt is fontosnak tartom. Egy kiemelt versenynél az ellenőrzés egyszerűbb, mert aki profi sakkversenyző sok éve, VB-re, EB-re megy, fel van szerelve ezekkel az eszközökkel. És náluk biztosan nem jelenik meg az a fajta szabálytalankodás.

Amikor elkezdtük, akkor azt is javasoltam, hogy díjázás nélkül menjen le ezt a versenysorozat. És mégis lett érem. Ami biztos, hogy jó, mert tudom, hogy nagyon sok versenyző szabályosan játszik, és megérdemli ezeket a kis díjakat. És bár nehéz biztosan megítélni mindenkiről, hogy mennyire volt fair, és mennyire nem, de azt gondolom, hogy ha nem szervezünk semmit, akkor sokkal rosszabbat teszünk.

Jáchym Dorina tanítványaival – Fotó: Arrabona Sakkiskola

A Sakkolimpia nagyjából 3,5 fél év múlva kerül megrendezésre. Vannak-e olyan tervek, hogy akár hasonló névvel, vagy ezt a témát követve további versenyekre is sor kerüljön akár online, akár – ha majd a járványhelyzet ezt engedi – személyes jelenléttel megvalósítva?

Igen. Tervben vannak a Sakkolimpiát népszerűsítő, megelőző, felkészítő versenyek. Ezek mindenképpen szerepelnek majd a versenynaptárban. Jelenleg egyeztetés alatt állnak ezek a programok, lehetőségek.

Nemcsak mint szervező, hanem a győri Arrabona Sakkiskola vezetőjeként, mint oktató is jelen vagy a sakkozás világában. Mit tapasztaltál, az hogy megkaptuk az Olimpia rendezést, és volt a Vezércsel sorozat, ezek hatására az érdeklődés megnőtt a sakkozás iránt? 

Én azt gondolom, hogy ez a hír a felnőttekhez jut el első körben. A gyerekeknek az, hogy most Sakkolimpia lesz vagy nem lesz, nem annyira fontos. Ők elsősorban a játék miatt szeretnek sakkozni. És oktatóként nekem az a feladatom, hogy ezt az érdeklődést felkeltsem, a motivációt fenntartsam. Természetesen megosztottam velük a Sakkolimpia hírét, örülünk nekik, de még nem értik, hogy ez milyen nagy jelentőségű történés. Javarészt 5-12 éves gyerekekről van szó, ezzel a korosztállyal foglalkozom. A gyerekek számára úgy vélem, a saját eredményük inkább a meghatározó, hogy ők ügyesek legyenek. Természetesen az oktatási órákba csepegtetek majd fokozatosan a Sakkolimpiáról híreket, információkat, hogy kíváncsivá tegyem őket, illetve példaállítási szempontból is szuper lehetőség. Nagyon izgalmas lesz ha megvalósul, hogy elutazunk az Olimpiára, megnézhetik ezeket a fantasztikus sakkozókat. Hatalmas élmény lesz, ami remélhetőleg új impulzust ad a sakkjáték tanulásához, valamint nekik is maradandó emlékké válik.

Mennyire nehéz most fenntartani a motivációt az online világban? Az edzések is online vannak, online platformon kell tanulni. Mennyire tudnak a gyerekek figyelni, mennyivel nehezebb ez nekik? 

Mi március óta működünk online az oktatásban. A versenysakkozó gyerekeknek ez egy nyaralási időszak. Egy hatalmas ajándék azoknak, akik szeretnek sakkozni. Előtte nem is gondoltunk erre a módszerre, mert minden személyesen ment. Voltak igények korábban, hogy egy-egy diák szeretne többet járni sakkedzésre, de nehéz volt vagy nem lehetett megoldani. Előfordult, hogy láttam, hogy tehetséges a kisgyerek, de nem tudom kiemelni annyi óraszámban,amennyi támogatná a versenyfelkészülését, a saját tehetségének felszínre hozását. És beütött a járványhelyzet, és megnyílt a lehetőség, hogy akkor online tanulás és így ide is be tud kapcsolódni, meg oda is és amoda is. És ott tartottunk, hogy heti 5-6 napokat sakkoztak bizonyos gyerekek a heti 1 szakkör helyett, aminek meg is lett az eredménye.

Nyáron sikerült megrendezni az Országos Korosztályos Bajnokságot a 12 éven aluliaknak Tapolcán,köszönet a szervezőknek. A legkiemelkedőbb teljesítményünk egy 3. és egy 5. hely, ami fantasztikus teljesítmény volt. Aki esetleg nem tudja, ez nem egy egynapos verseny, hanem 5 napig tartott. Nagyon nagy élmény volt mind emberileg ,mind szakmai szempontból, és ez lett a megkoronázása ennek a tanulási időszaknak. Emiatt is szeretném, hogy többekhez eljusson, hogy ez az online tanulás működik és eredményes. Jelenleg még nem tudom hány hónapig tart ez az időszak, de addig muszáj ebben képezni magunkat, mi oktatóknak, és a gyerekeket kell így is motiválni, és lehet is motiválni. Nagyon sok felület van, ahol nagyon jól tudunk gyakorolni, és ez nagyon fontos számomra, és a gyerekeknek is. A motivációt fent lehet tartani most is, lassan egy év online sakkozás után, szerintem nagyon nagy dolog, mert azt gondoltam, hogy 2 hónap után kihullanak a gyerekek, és nem fogják bírni. Ehhez képest van olyan kisgyerekem, aki pont ebben az online időszakban fejlődött olyan mértékben, hogy én is csodálkozom rajta. Hogyha oktató és gyerek között van egyfajta híd, van köztük kötödés, akkor lehet őket lelkesíteni, mindegy, hogy személyesen találkozunk, vagy gépen keresztül. Természetesen személyesen sokkal jobb. Sokkal komplexebb egy tal��lkozás. De most ebből a helyzetből kell kihozni a legjobbat.

A kép forrása: chess.com

Mit tanácsolnál egy kezdőnek, egy amatőrnek, hogy fejlessze tudását online térben? 

Az online térben nagyon sok helyen lehet. Mindenkinek más tetszik kidolgozottság, részletesség tekintetében. Valamint attól is függ, hogy ki hogyan szeret tanulni. Azt szereti, ha lassan, alaposan elmagyarázzák neki egy videóban, vagy éppen inkább a gyakorlatból szeretne tanulni. Magából a partikból is sokat lehet profitálni. Több sakkszerver van, ahol lehet ingyen partikat játszani, és tartozik hozzá valamennyi ingyenes kombinációmennyiség, ami szintén nagyon fontos.

De ezek főleg kiegészítő lehetőségek, elindulni lehet ezekkel, viszont inkább sakkoktatóra kell bízni a fejlődést. Egy 14 éves már el tud magától tájékozódni az internet világában, oktatóanyagot meg tud szerezni, és ebből fejlődik. De főleg egy kisebb gyermeknél ez nem biztos, hogy működik, úgyhogy azt gondolom, hogy ezek a platformok a profi megtervezett oktatási folyamatot nem tudják pótolni. A versenyeket a chess.com oldalon rendezzük, ahol tagság vásárlása nélkül is végtelen játszmát játszhat, aki regisztrál.

A sakkban lényegében minden állás egy problémahelyzet. Minden lépésben egy adott problémára adunk választ. És ez zajlik az életben is, amit a gyerekeknek is igyekszem tanítani. Egyfajta megoldási attitűdöt próbálok átadni, hogy ha bármi megoldandó helyzettel kerülnek szembe, legyen alapvető felkészültségük és próbálják a legjobb tudásuk szerint kihozni az adott helyzetből a legjobbat.

Akkor mondhatjuk, hogy a sakk az nemcsak sakkra nevel, hanem az életre is? 

Mindenképpen. Fontos, hogy az emocionális intelligenciát, vagy bármilyen másik fajta intelligencia-területet fejlesszünk vagy attitűdöt javítsunk vagy mentális felkészültségét erősítsük. Azt gondolom, hogy nemcsak oktató, de nevelő szerepe is van egy sakkoktatónak, ami nagyon fontos. Nem teljesítmény-orientáltan tanítok. Bár ez egy vékony jég, hogy teljesítmény-orientált vagy nem. Szeretem, ha ki tudják magukból hozni a maximumot, viszont nem úgy, hogy megadok egy bizonyos célt, hogy első legyél, és nincs más lehetőség. Vagy harmadik legyél, és akkor meg leszek veled elégedve, ha ötödik leszel akkor pedig minek mentél a versenyre... Többnyire a befektetett energiát figyelem. Ha látom, hogy küzdött a partikban, és látom, hogy nagyon sokat gondolkodott, és így lett a harmincból huszonkilencedik, akkor nagyon megdicsérem. Ha meg nem volt benne a munka, nem volt rendben a hozzáállás, akkor meg elmarasztalom, lehetséges, hogy egy első hely után. Nálunk ez így működik, hogy nem teljesítményorientált, hanem inkább úgy mondanám, fejlődésorientált az oktatás. Az a cél, hogy fejlődjön a gyermek, és hozzuk ki belőle a maximumot. nemcsak a sakkban, hanem az élet többi területén is tudja alkalmazni az itt megszerzett tapasztalatokat.

Hány éves korban tudnak kiöregedni a sakkiskolából a gyerekek? 

Ez egy komoly váltás, amibe egyébként a szívem egy picit beleszakad. Például 8 évig tanítottam a kisfiút, és nemrégiben őt átadtam egy másik oktatónak aki nagyobb tudással rendelkezik, mint én. Ezt éreznie kell az oktatónak, hogy mikor jön el az ideje ennek. Ő 13 éves most, így a 8 év elég hosszú idő, sokfélét megtapasztaltunk vele. Azt tudni kell, hogy ő a normál iskolarendszer mellett érte el ezeket az eredményeket. Ha valaki például magántanulóként vágyik valaki magasabb babérokra, akkor az egy másfajta fejlődési ütem lehet, és akkor korábban tovább kell már irányítani egy másik edzőhöz.

Arrabonás tanítvány a dobogón – Fotó: Arrabona Sakkiskola

És ilyenkor te tudod javasolni a versenyzőnek, hogy mondjuk neki érdemes lenne magasabb szinten foglalkoznia a sakkal, és érdemes lenne magántanulóvá válnia? 

Beszélgettünk már erről. De igazából nem kell ezen gondolkoznom, mert annyira ismerem szerencsére a szülőket, annyira együtt dolgozunk. Siker nem lehet anélkül, hogy egy oktató ne legyen szoros kapcsolatban a versenysakkozó szüleivel. És ha már beszélgetünk, akkor egyből tudom, hogy mi az álláspont, és ahhoz igazítom az én javaslataimat. Legtöbbször látom a szülőn, hogy mindenképpen szeretné, hogy a gyerek iskolába járjon, ami szerintem is egy fontos dolog, mert ott a közösségben is rengetek mindent el tud sajátítani. És az, hogy magántanuló lesz valaki, egy kockázatos döntés. Elsülhet jól is, meg nem annyira jól is. Azt gondolom, hogy a normál iskolarendszer mellett is egy eredményes, fejlesztő pályafutást, fejlesztő folyamatot létre tudunk hozni, viszont tény,hogy magántanulóként sokkal intenzívebben lehet haladni, ami szintén kecsegtető.

És mennyire lesznek később belőlük úgymond főállású sakkozók, akik később ebből fognak élni sikeres versenyzőként. Arányaiban hogy néz ez ki a tömegbázishoz képest? 

Még nem vagyok annyira régóta a pályán, hogy ilyen tanítványaim lettek volna. Ez sok mindenen múlik. Szülő, oktató és gyermek egységén, valamint a környezeten is sok áll, hogy hány oktató és milyen tanulási és versenyzési lehetőség a biztosított. Például egy olyan nevelő műhelynél, ahol több a képzett oktató, akik már sok versenyzőt neveltek, könnyebb talán a fiataloknak elindulnia.

Van olyan cél, hogy nagyobb műhellyé váljatok? 

Van, igen. Egyre több iskolából érkezik megkeresés, ahol szeretnének sakk szakkört indítani kooperálva velünk a meglévő szuper partner iskolákon túl. Ehhez több oktató szükséges. Szerencsére vannak,akik nálunk tanítanak és látják e tevékenységnek a fontosságát. Törekszünk arra, hogy még több sakkjátékot tanító–oktató elhivatott munkatársat találjunk akik szívesen oktatnák e játékot szakkör keretében. Jelenleg a pandémia miatt kevesebb a létszám, de ez reményeink szerint majd változni fog pozitív irányban. Valamint nem töltjük tétlenül ezt az időszakot sem, mert mindenféle anyagokat és módszereket, oktatást segítő folyamatokat dolgozunk ki, amiben egyik oktató társam nagy segítségem.

És hogy látod az járvány utáni időszakot? Az online tér visszaszorul majd, vagy tovább fog erősödni, vagy egymással párhuzamosan fog működni az online és a személyes jelenléttel zajló sakkozás? 

Szerintem a harmadik lehetőség lesz. Most már megtanultuk, hogy ez így is működik. Azt gondolom,hogy az online sakk az a jövőben is mindenképpen működni fog. És mint fejlődési lehetőség, szerintem nagyon jó, nagyon kényelmes, könnyen elérhető, és bárki számára nyitott. Ez olyan, mint amikor van otthon súlyzód, és ott a lehetőség, hogy bármikor megfogod és edzel vele. Ugyanúgy szinte mindenkinek van otthon a háztartásban egy számítógép: lehet gyakorolni, lehet játszani. Csak választás kérdése, hogy számítógépes játékkal játszol, aminek nincs minden esetben annyi értelme (mert a gyorsaságra vagy technikára fókuszál) – kivétel az a néhány, ami tényleg logikai játék –, vagy inkább választasz egy olyan tevékenységet, ami fejleszt, ami szellemileg kondiban tart. A szellemi egészség ennek köszönhetően jó lesz.

Az embernek az élete során folyamatosan változó élethelyzetekben helyt kell állnia, és élete végéig fejlesztenie kell magát, ha ezt minél minőségibb módon szeretné véghez vinni. Mindezek miatt kiemelt jelentőségű, hogy az szellemi frissessége megmaradjon. Ha bármiféle kisebb vagy nagyobb célokat szeretne elérni az ember, akkor sokkal könnyebb egy olyan aggyal, ami folyamatosan mozgásban van, folyamatosan fejlődik. Azt beláthatjuk, hogy ez egy sikeresebb élethez vezethet, mint az, aki ezt elhanyagolja. Emiatt nagyon fontos, hogy folyamatosan karbantartsuk magunkat mind fizikumunkat ,mind szellemi erőnket. A módszerek tengere mellett úgy vélem, plusz lehetőségként erre az online sakkversenyek tökéletes lehetőséget nyújtanak.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.