Megkezdődött az U2/U5-ös metró építése Bécsben

Megkezdődött az U2/U5-ös metró építése Bécsben

A tíz napig tartó előkészületek után 2021. január 20-án hivatalosan is megkezdődtek az U2/U5-ös metró építési munkálatai Bécsben. A 2,1 milliárd eurós projekt keretében 2028-ig 11 megállóval bővül az osztrák főváros metróhálózata. Ez további 300 millió utas kiszolgálását teszi lehetővé.

Az U5-ös metró leendő végállomásánál, a Frankhplatzon valamint a Rathausplatzra tervezett csomópontnál kezdődtek meg Bécs legnagyobb klímavédelmi projektjének, az U2/U5-ös metrónak az építési munkálatai 2021. január 20-án. Az U2/U5-ös vonal a 90-es évek óta a legnagyobb metróépítési vállalkozás az osztrák belvárosban, aminek keretében összesen 11 új megállóval bővül Bécs metróhálózata. A beruházás során az U2-t meghosszabbítják a Rathaus és a Matzleinsdorferplatz között, a Karlsplatz és a Rathaus közötti szakasza pedig átkerül az U5-höz. Ez az új, türkizkékkel jelölt vonal lesz Bécs első, teljesen automatizált metróvonala és egészen a Frankhplatzig közlekedik majd.

A 2,1 milliárd euró összköltségű projektet az osztrák állam, Bécs városa és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien közösen finanszírozza. Az U5 2026-ban, az U2 új szakasza pedig 2028-ra készül el. A beruházás során a meglévő állomásokat is modernizálják és alkalmassá teszik az automatizált működésre.

Az új metróvonal vonzáskörzetében 370 ezer ember él, de további 300 millió utas szállítását teszi lehetővé. Megépítésével évente mintegy 75.000 tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni Bécs levegőjét. Ennyi szén-dioxidot jelenleg 6 millió 30 éves fa tud felvenni, vagyis egy akkora erdőt kellene ültetni, mint Bécs Donaustadt kerülete. A projekt előkészítésénél még arra is ügyeltek, hogy a teherautóknak a lehető legkevesebbszer kelljen fordulniuk a városban, hogy elhordják például a kitermelt földet.

Az U2/U5-ös metró kiépítése Bécs válasza napjaink két legjelentősebb kihívására: a klímaváltozásra és a koronavírus-járvány miatti gazdasági válságra. A beruházás révén összesen 30 000 munkahelyet lehet hosszú távon megőrizni az osztrák fővárosban. 

A borítókép forrása: © Alexandra Gritsevskaja / Wiener Linien

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.