A Fővárosi Közgyűlés 2020. január 1-től biztosítja az ingyenes utazási lehetőséget a nyilvántartásban szereplő álláskeres��k számára. A havi bérlet kiváltására azok jogosultak, akik Budapest Főváros Kormányhivatala illetékes kerületi hivatalában regisztrált álláskeresők, illetve budapesti állandó lakhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek. A fővárosban tavaly januárban körülbelül 14 ezer olyan személyt tartottak nyilván, akik jogosultak voltak erre a támogatásra. 2020 júniusára azonban ez a szám több, mint duplájára, csaknem 30 ezerre nőtt, és az év végi adatok sem mutatnak jelentős csökkenést. Amennyiben az álláskeresés hosszabb ideig elhúzódik, a bérlet érvényességének lejártával, érvényes hatósági bizonyítvánnyal a havi szelvény ismét igényelhető.
Több, mint 5 ezer fő már 2020 januárjában igényelte az újfajta bérlettípust. A március közepén kihirdetett veszélyhelyzetig a Budapesti Közlekedési Központ 15 ezer darab álláskeresők számára váltható havi bérletet adott ki bérletpénztáraiban és ��gyfélközpontjaiban. A járvány első hullámával egy időben a csökkenő utasforgalommal együtt az álláskeresők bérletét kiváltók száma is csökkent, áprilisban mindössze 2297-en éltek az ingyenes utazás lehetőségével. Nyár közepén, az álláskeresők számának drasztikus megnövekedését követően ismét megélénkült a díjmentes termék iránti kereslet. Augusztus végéig több, mint 41 ezer alkalommal váltották ki az álláskeresők havi bérletét. Júliustól minden hónapban 6 ezernél több szelvényt adott ki a BKK. A legnagyobb kereslet októberben volt a termékre, csaknem 7500-an igényelték az álláskeresők bérletét. Ezek a számok azoknak az utasoknak az adatait is tartalmazzák, akik több, mint egy hónapig voltak Budapesten nyilvántartott álláskeresők, és ezért újra igénybe vették a bérletet.
„Az álláskereső bérlet bevezetésekor még nem gondoltuk, hogy a járványveszély miatt az előző évekhez képest sokkal több ember megélhetése forog majd kockán” – mondta Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője. „A BKK társadalmi szerepvállalásának egyik alappillére az esélyegyenlőség növelése. Örülünk, hogy a járvány kedvezőtlen hatásainak enyhítésében a magunk eszközeivel részt vállalhatunk, és sokaknak segíthetünk, akik elvesztették munkahelyüket.”
Hogyan igényelhető az álláskeresők havi bérlete?
A díjmentes bérletet kizárólag személyesen lehet kiváltani. Ehhez elengedhetetlenül szükséges:
· a kormányhivatal által kiállított, 30 napnál nem régebbi, papíralapú, eredeti hatósági bizonyítvány,
· egy személyazonosításra alkalmas okmány (például: személyi igazolvány),
· lakcímkártya bemutatása.
A bérlet kiváltásához szükséges hatósági bizonyítványt minden hónapban újra meg kell igényelni Budapest Főváros Kormányhivatala illetékes kerületi hivatalában, egészen addig, amíg az álláskeresési időszak tart. A díjmentes utazásra jogosító szelvény a kiváltás napjától érvényes.
(A borítókép forrása: Nyirő Simon / BKK)