A hulladékgazdálkodás helyzete Győr és agglomerációjában

A Magyar Urbanisztikai Társaság Győr-Moson-Sopron megyei területi csoport és a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete Nyugat-magyarországi Osztály által szervezett Smart City rendezvénysorozat tizenhatodik előadója Koronika Tamás a Győri Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (GYHG) cégvezetője volt, aki előadásában Győr és agglomerációjának hulladékgazdálkodási helyzetét mutatta be.

Az előadásból kiderült, hogy az ország 200 darab hulladékudvarából 43 Győrben található ami gyakorlatilag majdnem 25%-a az összes hulladékudvarnak. A 2016-os törvénymódosítás óta a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV Zrt.) szedi be valamennyi hulladék díját, valamint a társaság engedélyével valósulhatnak meg a fejlesztések. Az országban a győri hulladékgazdálkodási rendszer az egyetlen, amelyik „chipes” módon szállítja el a hulladékot, vagyis a ténylegesen elszállított hulladék után kell díjat fizetni. Ez a díj azonban nem a GYHG-hoz kerül hanem az NHKV Zrt.-hez ugyanis ő a tulajdonosa valamennyi hulladéknak. A Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás településein is a GYHG végzi a kommunális szolgáltatást ugyanakkor a társulás tulajdonában lévő valamennyi eszközt a GYHG-nak kell bérelnie. A GYHG az egyetlen olyan közszolgáltató, ahol az elmúlt 10 évben érdemi gépjárműfejlesztés nem történt ugyanakkor a járművek döntő többsége már évekkel ezelőtt megérett a cserére, mivel fenntartásuk gazdaságtalan. A Széchenyi István Egyetem egy logisztikai optimalizálást folytat mely már előzetesen igazolja, hogy nem elegendő a szolgáltató gépparkja a hulladékgyűjtésre. A cég az állam és az önkormányzatok felé is jelentős adókat fizet be, mely a közszolgáltató részére szintén jelentős tehertétel. Az egyik legnagyobb gondot a jogszabályi háttér jelenti. A cég ugyanis a 2013-as törvénymódosításnak köszönhetően nem módosíthatja a chipes rendszerét átalány alapú elszállításra, mert az díjváltozást vonna maga után, amit jelenleg jogszabály ellenes, ezzel együtt az ürítési alapú fizetés a lakosság környezettudatos részére ösztönző eszköz, a finanszírozás szempontjából viszont hátrányos.

Az előadást követő beszélgetésből kiderült, hogy a GYHG nagyon jó kapcsolatban van a NHKV Zrt.-vel, akik amiben csak tudják segítik és támogatják a céget. Ugyanakkor, ahogyan az előadás során is elhangzott a legnagyobb problémát a jelenleg hatályos jogszabályi környezet jelenti. Ennek köszönhető többek között az is, hogy a cégnél komoly humánerőforrás fluktuáció van, ugyanis a versenyszféra béreihez képest jelentős az elmaradás, ezért hogy szolgáltatni tudjon kénytelen munkaerő kölcsönzőn keresztül munkásokat alkalmazni. Jelen pillanatban a GYHG erején felül tudja fenntartani a szolgáltatását. Ennek ellenére megpróbálnak minden lehetséges módon fejleszteni így az év végégig tervezik Győr családi házas övezeteit leszámítva a hulladékszigetek „harangosítását”, valamint néhány héten belül a korábban lerakott süllyesztett szigetek átvételét a Nagytérségi Társulástól, ezzel együtt idén elindítani hat Győr környéki településen kísérleti jelleggel a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést. A szelektív hulladék elszállítása is pillanatnyilag csak növeli a szolgáltató költségét, melyben komoly szerepe van annak, hogy a papír hulladékok ára már negatív értéket mutat, magyarul a szolgáltató fizet a papír elszállításáért. A szelektív hulladékokból származó bevételek egy az egyben az NHKV Zrt.-t illetik. A műanyag és a fém hulladékot elsősorban Szlovákiában és Németországban értékesíti a GYHG. A működés biztonságának növeléséhez a cég kénytelen volt bevezetni az edénybérleti díjakat a cégek és az intézmények részére, ezzel együtt ugyanennek a körnek biztosítja a szelektív hulladék beszállításának lehetőségét a Sashegyi Hulladékkezelő Központba. 

A beszélgetés során kiderült, hogy a győri szolgáltató problémáját csakis közös teherviseléssel lehet megoldani, melyben egyformán érintett az állam, az önkormányzatok és a lakosság. Mindez pedig az ország teljes hulladékgazdálkodására igaz, ugyanis valamennyi kommunális szolgáltatást nyújtó cég hasonló problémákkal küzd. Nagyon fontos lenne továbbá a szemléletformálás, és hogy minél kevesebb hulladék termelődjön a háztartásoknál valamint a vállalatoknál, ugyanis csak így lehet biztosítani, hogy fenntartható és élhető jövője legyen hazánk hulladékgazdálkodásának.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.