Csomagkiszállítókká váltak a villamoson utazok Bécsben

Csomagkiszállítókká váltak a villamoson utazok Bécsben

Tesztjelleggel elindult az a már korábban beharangozott rendszer az osztrák fővárosban, melynek keretében a tömegközlekedésen utazók veszik az a csomagkiszállítók feladatait. Egyelőre csak szűk körben érhető el az önkéntes futárkodás, amely környezetbarátabbá teszi a kiszállítást.

Március végén indult el Bécsben az "Öffi-Packerl" nevű innovatív csomagszállítási projekt, amelynek keretében az utasok villamossal juttathatják el a csomagokat az egyik megállóból a másikba. A nyolc héten át tartó tesztidőszakban 150 résztvevő próbálhatja ki a rendszert, amelyet az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a fenntartható városi logisztika fejlesztésére hozott létre. A kísérlet Bécs északi részén zajlik, ahol a 25-ös és 26-os villamos vonalán már telepítettek csomagautomatákat a Donauspital, Konstanziagasse és Hausfeldstraße megállóknál, a Kagran megálló pedig hamarosan csatlakozik.

Az "Öffi-Packerl" csomagszállítás úgy működik, hogy a feladó egy kijelölt villamosmegállóban található csomagautomatába helyezi a csomagot, amely maximum 50 centiméter és legfeljebb 5 kilogramm lehet. A szállítást önkéntesen vállaló utasok az "Öffi-Packerl" mobilalkalmazásban megnézhetik, van-e az útvonalukon szállítandó csomag, majd QR-kód beolvasásával kivehetik az automatából. A csomagot magukkal viszik a célmegállóba, ahol egy másik automatába helyezik, és az applikáción keresztül jelzik a megérkezését. Az átvevő értesítést kap, és QR-kóddal kinyithatja az automatát.

A rendszer célja a forgalom és a környezetszennyezés csökkentése a meglévő tömegközlekedés kihasználásával, mivel a hagyományos csomagszállítás – például a postai vagy futárszolgálatok – gyakran kiszállításonként külön járműveket igényelnek, ami dugókat és környezetszennyezést okoz. Ezzel szemben az "Öffi-Packerl" a tömegközlekedést használja a csomagok mozgatására, ezzel a szállítás hatékonyabb és környezetbarátabb lehet, miközben az utasok önkéntes alapon segítenek a csomagok célba juttatásában.

A projekt előkészítése 2021-ben indult egy közvélemény-kutatással, amely során Bécs lakóit kérdezték meg, és kiderült, hogy a városi utasok nagy része támogatná az ötletet. Korábban arról szóltak a tervek, hogy 2024 őszén kezdődik a tesztelés, azonban végül 2025 tavaszán indult csak el a rendszer. 

A csomagautomaták napelemes technológiája szintén hozzájárul a fenntarthatósághoz, mivel azok így áramellátás nélkül működnek, csökkentve az energiafogyasztást és a környezeti terhelést. A környezettudatos csomagszállítás jelenleg kizárólag a 150 fős tesztcsoport számára érhető el, azonban ha sikeresnek bizonyul, akkor a jövőben akár szélesebb körben is bevezethetik, így még több utas – akár Magyarországról érkezők is – részt vehetnek benne.

Rendkívül szoros verseny hozott az idén száz éves magyar kerékpáros körverseny. Az XDS Astana Team ecuadori versenyzője, Harold Martin Lopez szerezte meg az összetett győztesnek járó sárga trikót. A legjobb magyar az összetett hetedik helyén záró Feldhoffer Bálint lett.