Március végén indult el Bécsben az "Öffi-Packerl" nevű innovatív csomagszállítási projekt, amelynek keretében az utasok villamossal juttathatják el a csomagokat az egyik megállóból a másikba. A nyolc héten át tartó tesztidőszakban 150 résztvevő próbálhatja ki a rendszert, amelyet az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a fenntartható városi logisztika fejlesztésére hozott létre. A kísérlet Bécs északi részén zajlik, ahol a 25-ös és 26-os villamos vonalán már telepítettek csomagautomatákat a Donauspital, Konstanziagasse és Hausfeldstraße megállóknál, a Kagran megálló pedig hamarosan csatlakozik.
Az "Öffi-Packerl" csomagszállítás úgy működik, hogy a feladó egy kijelölt villamosmegállóban található csomagautomatába helyezi a csomagot, amely maximum 50 centiméter és legfeljebb 5 kilogramm lehet. A szállítást önkéntesen vállaló utasok az "Öffi-Packerl" mobilalkalmazásban megnézhetik, van-e az útvonalukon szállítandó csomag, majd QR-kód beolvasásával kivehetik az automatából. A csomagot magukkal viszik a célmegállóba, ahol egy másik automatába helyezik, és az applikáción keresztül jelzik a megérkezését. Az átvevő értesítést kap, és QR-kóddal kinyithatja az automatát.
A rendszer célja a forgalom és a környezetszennyezés csökkentése a meglévő tömegközlekedés kihasználásával, mivel a hagyományos csomagszállítás – például a postai vagy futárszolgálatok – gyakran kiszállításonként külön járműveket igényelnek, ami dugókat és környezetszennyezést okoz. Ezzel szemben az "Öffi-Packerl" a tömegközlekedést használja a csomagok mozgatására, ezzel a szállítás hatékonyabb és környezetbarátabb lehet, miközben az utasok önkéntes alapon segítenek a csomagok célba juttatásában.
A projekt előkészítése 2021-ben indult egy közvélemény-kutatással, amely során Bécs lakóit kérdezték meg, és kiderült, hogy a városi utasok nagy része támogatná az ötletet. Korábban arról szóltak a tervek, hogy 2024 őszén kezdődik a tesztelés, azonban végül 2025 tavaszán indult csak el a rendszer.
A csomagautomaták napelemes technológiája szintén hozzájárul a fenntarthatósághoz, mivel azok így áramellátás nélkül működnek, csökkentve az energiafogyasztást és a környezeti terhelést. A környezettudatos csomagszállítás jelenleg kizárólag a 150 fős tesztcsoport számára érhető el, azonban ha sikeresnek bizonyul, akkor a jövőben akár szélesebb körben is bevezethetik, így még több utas – akár Magyarországról érkezők is – részt vehetnek benne.