Hidat építene a Kotori-öböl fölé Montenegró

Hidat építene a Kotori-öböl fölé Montenegró

A horvátországi Peljesac híd mintájára mintájára Montenegró is fejlesztené közlekedési infrastruktúráját. A Kotori-öböl fölé épített híd 60 kilométerrel rövidítené le az utat, és jobb összeköttetést biztosítana Montenegró és Horvátország között.

Hidat építene a Kotori-öböl fölé Montenegró, ezzel egy öt évtizedes elképzelés valósulna meg az Adria-parti országban. A Gradnja.rs című, építészeti portál beszámolója szerint az Adria-Jón autópálya részeként épülő híd 1700 méter hosszú és 50 méter magas lenne, három pilléren állna, és mintegy 60 kilométerrel rövidítené le az utat az öböl két partja, Kumbore és Lustica között, illetve így összekötné a horvát határnál fekvő Herceg Novit Budvával.

A híd tervezői a horvátországi Peljesac hidat használták mintaként vizuálisan és a gyakorlati megvalósítás során is, fontos volt ugyan – ahogyan Horvátországban is –, hogy az öbölbe tartó nagy hajók is átférjenek a híd alatt.

A Kotori-öböl két partjának összekötésére több elképzelés is született az utóbbi években. Több helyszín is felmerült egy lehetséges híd felépítésére, vízalatti alagút kiépítéséről is beszéltek, illetve felvetődött az is, hogy meg kellene tartani a jelenlegi, komppal történő átkelés lehetőségét.

A megvalósíthatósági tanulmány szerint a nagyjából 200 millió eurós (80 milliárd forint) híd építése a leghamarabb 2030-ban kezdődhet meg, és várhatóan kínai hitelből valósul majd meg, ahogyan a montenegrói autópályák többsége is.

Tesztjelleggel elindult az a már korábban beharangozott rendszer az osztrák fővárosban, melynek keretében a tömegközlekedésen utazók veszik az a csomagkiszállítók feladatait. Egyelőre csak szűk körben érhető el az önkéntes futárkodás, amely környezetbarátabbá teszi a kiszállítást.