Súlyos milliókba kerülhet a hibás számla-adatszolgáltatás, érdemes figyelni

Súlyos milliókba kerülhet a hibás számla-adatszolgáltatás, érdemes figyelni

Számlánként akár félmilliós bírságot is kiszabhat a NAV az elmulasztott vagy hibás adatszolgáltatás miatt. A speciális tranzakciók megfelelő jelentése sokak számára okoz jelentős fejtörést.

Az elmulasztott, vagy hibás adatszolgáltatás bírsága akár a félmillió forintot is elérheti számlánként, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez gyakran kiszabásra is kerül, ha az adózó nem pótolja, vagy orvosolja a hibát. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mindig küld értesítést minden ilyen esetről az érintett adózóknak, azonban vannak olyan hibák is, amelyek csak egy ellenőrzésen buknak ki – érdemes tehát felülvizsgálni az adatszolgáltatási gyakorlatot – hívta fel a figyelmet a Deloitte legfrissebb közleménye.

Az Online Számla rendszer már csaknem 6 éve van jelen a magyarországi adózók életében. Az elmúlt évek változásai következtében mára szinte valamennyi kimenő számla ilyen adatszolgáltatási kötelezettség alá esik, értékhatárra tekintet nélkül. A NAV egyik legújabb stratégiai célkitűzése, hogy az adózók részére maga készítse elő az áfabevallás tervezetet, ennek érdekében az adóhatóság egyre nagyobb figyelmet fordít az Online Számla rendszerben jelentett adatok vizsgálatára. Az eÁfa rendszer hatékonyságának javítása érdekében kiemelt hatósági célkitűzés a jelentett adatok minőségének és helyességének előmozdítása.

Az adóhatóság idén májusban értesítést küldött minden adózónak, akinél több hibás vagy sikertelen adatszolgáltatást tapasztalt. Ebben főleg arra hívták fel a figyelmet, hogy a számlák sorszámának egyedinek kell lennie, illetve a helyes, a számlaképen is látható adatokkal kell jelenteni a számlainformációkat, a kötelező mezők kitöltésével. Ennek hiányában ugyanis az Online Számla rendszer elutasítja az adatszolgáltatást.

Az elmulasztott, vagy hibás adatszolgáltatás mulasztási bírság kiszabásának kockázatával járhat, ami elérheti a számlánkénti 500 ezer forintot is. Az ellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy a mulasztási bírság tényleges kockázatot jelent és kiszabásra is kerül minden olyan esetben, amikor az adózó a felhívás ellenére sem pótolja, javítja az érintett adatszolgáltatást – emelte ki Fábián Dorottya, a Deloitte adóosztályának partnere.

A számlakibocsátóknak komoly nehézséget jelenthez a speciális tranzakciók megfelelő jelentése, például a DRS díj megfelelő, külön soron történő jelentése, vagy akár a göngyöleget tartalmazó számla tételek megfelelő bontás szerinti riportálása is. Minden olyan társaságnak, akik kaptak ilyen tárgyú értesítést, indokolt a feltárt hiányosságok részletes vizsgálata és a szükséges javítások elvégzése, a hiányosságok pótlása.

A hibával érintett számlák mennyisége sok esetben jelentős is lehet, ezért arra is fel kell készülni, hogy a hibák javítása manuális eljárással nem, vagy csak nagy időráfordítás árán végezhető el. Érdemes fontolóra venni valamilyen technikai megoldás használatát, például a számlák tömeges technikai érvénytelenítése és újra küldése esetén – hangsúlyozta Sík Richárd, a Deloitte adóosztályának igazgatója.

Az adatszolgáltatási gyakorlat számos olyan hibás elemet is tartalmazhat, amelyek nem képezték tárgyát az adóhatóság tavaszi értesítésének, azonban egy esetleges ellenőrzésnél feltárásra kerülhetnek. Emiatt a könyvvizsgáló vállalat szakérői felhívják a figyelmet arra, hogy azon számlakibocsátók számára is érdemes felülvizsgálni a jelenlegi számla-adatszolgáltatási gyakorlatot, akik nem most kaptak értesítést a NAV-tól.

A tavalyi magas infláció miatt idén a biztosítók jellemzően 3 és 19 százalék közötti indexálást javasoltak ügyfeleiknek. Az indexálás célja, hogy a megtakarítás értéke ne csökkenjen. Nem minden szolgáltató ajánl választási lehetőséget.

A már meglévő drosztok harmadát még idén felújítaná a Budapesti Közlekedési Központ. A taxiügyintézéssel kapcsolatos feladatok 2024 elején kerültek a BKK-hoz.