A karácsonyt megelőző, bő másfél hónapos időszakban elérhető árkedvezmények sok ember számára jelentenek könnyebbséget és megtakarítást. Az akciókkal azonban természetesen csak akkor nyernek a fogyasztók, ha tisztességes keretek között zajlanak, a vásárlók pedig megfontoltan választanak a kínálatból. A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évekhez hasonlóan idén is tájékoztató kampánnyal, a közösségi oldalain elérhető minivideókkal segíti a magyar fogyasztókat abban, hogy ne érje őket csalódás a szezonális akciók során, vásárlásuk pedig tudatos – lehetőleg környezetileg fenntartható – döntés eredménye lehessen.
A GVH azt javasolja a fogyasztóknak, hogy az akciós termék megvétele előtt feltétlenül győződjenek meg néhány rendkívül fontos információról:
- mekkora a megtakarítás mértéke az eredeti árhoz képest;
- ellenőrizzék a kívánt termék, szolgáltatás árát más áruházakban, weboldalakon is;
- ismerjék meg a kedvezmény biztosításának pontos feltételeit, tanulmányozzák a kereskedők általános szerződési feltételeit is;
- ellenőrizzék, hogy a leárazott termék ára valóban kedvezményes-e, beleszámítva az esetleges járulékos költségeket is, mint például a szállítási-, csomagolási- vagy adminisztrációs díj.
A fogyasztók védelme mellett a nemzeti versenyhatóság a cégek számára is megad minden támogatást a panaszok és jogsértések elkerüléséhez, ennek érdekében részletes oktatóvideóban segíti a kereskedőket az akciótartásra vonatkozó jogszabályi előírások megértésében és pontos betartásában.
A GVH a korábbi évekhez hasonlóan 2023-ban is folyamatosan figyelni fogja a piaci jelzéseket, hogy közbeavatkozhasson a versenyt torzító jogsértések esetén. Az elmúlt években a versenyhatóság több népszerű webáruház akciótartási gyakorlatát is jogsértőnek találta, összességében milliárdos nagyságrendű bírságokat kiszabva rájuk. A kereskedői gyakorlatokkal kapcsolatban továbbra is bárki élhet jelzéssel a GVH felé a hatáskörébe tartozó ügyekben, vagyis azokban, amelyek érdemben érinthetik a piaci versenyt. A fogyasztók a GVH honlapján találhatnak részletes információt arról, hogy mikor és milyen esetekben érdemes a versenyhatósághoz fordulniuk, és milyen típusú vásárlói panaszokban tud más szerv a segítségükre lenni.