Új szakaszba lépett a bécsi metróépítési projekt

Új szakaszba lépett a bécsi metróépítési projekt

Bár még javában tartanak az osztrák főváros legnagyobb klímavédelmi beruházásának, az U2/U5-ös metrónak a kivitelezési munkái, máris újabb mérföldkőhöz érkezett a projekt.

A bécsi U2/U5-ös vonal az 1990-es évek óta a legnagyobb metróépítési projekt Ausztria fővárosának belvárosában, amelynek keretében összesen 11 kilométernyi alagúttal és 12 új megállóval bővül Bécs metróhálózata. A beruházás első fázisában az U2-t meghosszabbítják a Rathaus és a Matzleinsdorferplatz között, a Karlsplatz és a Rathaus közötti szakasza pedig átkerül az U5-höz. Ez az új, türkizkékkel jelölt vonal – az U5 – lesz Bécs első, teljesen automatizált metróvonala és a Frankhplatzig közlekedik majd. A terv az, hogy egy következő fázisban meghosszabbítják egészen Hernalsig és három állomást építenek hozzá.

A még szintén javában készülő, illetve átalakuló U2-es metró ezzel szemben máris újabb mérföldkőhöz érkezett: elkészültek a további bővítésének a tervei. A második építési fázis során két új megállót kap (Gußriegelstraße és Wienerberg), így Bécs egyik legsűrűbben lakott kerületének jelenthet újabb közvetlen összeköttetést a belvárossal. Az új, 2,2 kilométeres szakasz építése a tervek szerint 2028-ban kezdődik és 2032-35 között fejeződik be. Ha elkészül, az U2-es metró Seestadt Asperntől egészen a város déli részéig, Wienerbergig szállítja majd az utasokat.

A teljes, 2,1 milliárd euró összköltségű U2/U5 projektet az osztrák állam, Bécs városa és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien közösen finanszírozza. A beruházás során a meglévő állomásokat is modernizálják és alkalmassá teszik az automatizált működésre.

A megállók környékének tervezésekor fontos szempont, hogy sok zöldterületet hozzanak létre, optimalizálják az átszállási és továbbutazási lehetőségeket valamint változatos mobilitási lehetőségek közül választhassanak az utasok a hazáig tartó néhány száz méter megtételéhez.

Az új metróvonal vonzáskörzetében 370 ezer ember él, de további 300 millió utas szállítását teszi lehetővé. Megépítésével évente mintegy 75.000 tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni Bécs levegőjét. Ennyi szén-dioxidot jelenleg 6 millió 30 éves fa tud felvenni, vagyis egy akkora erdőt kellene ültetni, mint Bécs Donaustadt kerülete.

A Magyar Terméket és védjegyrendszerét beemelik a közoktatás tananyagába. A diákok esettanulmányokon, játékos feladatokon keresztül ismerhetik meg a hazai előállítású termékekhez kapcsolódó ismeretanyagot.

Országszerte több mint négyszáz helyszínen várja a látogatókat az ország legnagyobb kulturális eseménye. A Múzeumok Éjszakája idei kiemelt helyszínei Székesfehérvár és Esztergom, de Budapesten és sok vidéki városban is igazi programkavalkádra lehet számítani. A szervezők nem feledkeztek meg a foci Eb-ről sem.

Tesztüzemben immár az utasok számára is elérhető a MÁV integrált útvonaltervező-szolgáltatása. Az EMMA rendszerében elérhető szolgáltatások köre a vasúttársaság szerint a közeljövőben bővülni fog.

A hét közepi, Debrecenben megrendezett időfutam országos bajnokság után vasárnap Pannonhalmán került sor a férfiak és a nők országúti mezőnyversenyére. A 91,2 kilométeres távnak enyhén felhős időben, 21 fokban vágott neki a 15 fős – U23-as és felnőtt – női mezőny. A 16,8 kilométeres Pannonhalma-Győrság-Halomalja-Pázmándfalu-Nyalka-Pannonhalma kört ötször teljesítették a bringások, hogy aztán egy pannonhalmi kis kör után a bencés monostor előtt érjenek célba. A második nagy körben az addig egyben, nyugodt tempóban haladó mezőnyben tempóváltás történt, az elmúlt négy kiírás bajnoka, az U23-as...