Infrastruktúrafejlesztéssel és oktatással teszik még vonzóbbá a biciklizést Bécsben

Infrastruktúrafejlesztéssel és oktatással teszik még vonzóbbá a biciklizést Bécsben

Rekordméretű bicikliút-építési programot hirdetett meg tavaly Ausztria fővárosa. A tervek szerint négy év leforgása alatt 100 millió eurót fordítanak kerékpáros infrastruktúrafejlesztésekre.

Habár a 17 kilométernyi átadott új bicikliúttal már a tavalyi év is rekord volt a bécsi kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések terén, 2023-ra még ambiciózusabb célokat tűzött ki az osztrák főváros. Városszerte összesen 20 kilométernyi új kerékpárút építését tervezi, ehhez jönnek még a kerületi fejlesztések, ami tavaly plusz 15 kilométert jelentett. Ráadásul nemcsak a bringaút-hálózat hossza nő, de minőségi ugrást is terveznek: tavaly óta kizárólag az úttesttől építészetileg elválasztott bicikliutakat építenek és ahol lehet, sok fát és zöldet telepítenek a bringautak mellé, hogy kellemesebb legyen a tekerés.

Az osztrák főváros csak tavaly 26 millió eurót – az előző évekhez képest ötször annyit – fordított kerékpárút-építésre, 2025-ig pedig összesen 100 millió eurót szán erre a célra.

Ütemterv szerint halad például Bécs első kerékpáros szupersztrádájának építése, amelyen Donaustadtól a belvárosig lehet majd végigtekerni. A hétkilométeres biciklis sztráda második szakaszát éppen a napokban adták át és 2024-re készül el teljesen. A Ringen futó kerékpárútba torkolló szupersztráda négy méter széles, kétirányú és építészetileg elkülönül az úttesttől. A most átadott 900 méteres szakaszán, a Lasallestraßén – amely Bécs egyik legforgalmasabb biciklis útvonala – 36 új fát is ültettek.

Az Alsó-Ausztriából kerékpárral ingázóknak jelent majd minőségi ugrást a Déli Kerékpáros Sztráda, amely 9 kilométeren át a Kärntner Ringtől vezet a városhatárig. A beruházásról a lakosság megkérdezése után döntöttek még 2022-ben, idén pedig kezdődik a kivitelezés. A déli sztráda egyik szakaszán, az Argentinierstraßén tavaly például több mint egymillió kerékpárost számoltak az automata forgalomszámlálók.

A sztrádákon kívül a nagy bécsi bicikliút-építési program keretében pedig tíz kerékpáros projektet valósítanak meg Favoritenben, Donaustadtban pedig két év alatt 14 kilométernyi új kerékpárút épül. Ráadásul a kerékpáros fejlesztésekhez kapcsolódóan 150 új fával gazdagodik a kerület. Tavaly városszerte egyébként összesen 55 kerékpárút-építési projektet valósítottak meg és sok helyen pótoltak hiányzó szakaszokat.

Forrás: Bécs 2023-as kerékpáros fejlesztési terve / © Mobilitätsagentur

Azonban Bécsben nem csupán bicikliutakat építenek, hanem magát a kerékpározást is igyekeznek minél népszerűbbé tenni. Ennek érdekében például ingyenes képzési programok készülnek iskoláknak, óvodáknak. A város és a hozzá tartozó Mobilitási Ügynökség szervezésében tavaly 6400 kisiskolás ingyen tanulhatott meg biciklizni.

Mindemellett a kicsik ügyességi pályákon gyakorolhatnak, a felnőtteknek pedig ingyenes kerékpáros térképpel és biciklis útvonaltervezővel igyekeznek kedvet csinálni a bringázáshoz. Nyaranta a strandok előtt bárki ingyenesen ellenőriztetheti a biciklijét, és az igazán elkötelezettek támogatást is igényelhetnek cargobike beszerzéséhez. Az ezer eurós támogatást eddig 116 pályázó kapta meg, további 230 pályázat pedig még elbírálás alatt van.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.