Újra hajók dolgoznak a Lánchíd felújításán

Újra hajók dolgoznak a Lánchíd felújításán

Egy bárkát és egy tolóhajót is bevetnek a Lánchíd felújításán dolgozó szakemberek. Március 20-tól több busz közlekedik majd a hídon

Ismét bárka dolgozik a Lánchíd lábánál, erről emelik a helyükre a hiányzó műemléki elemeket, vasöntvény konzolokat és mellvédeket. Az átkelő felújítása ütemezetten, az eredeti tervek szerint halad. A teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület, gyalog majd a felújítás utolsó szakaszának lezárta után, előreláthatólag idén ősszel lehet átkelni rajta – tájékoztatott pénteki közleményében a BKK.

Március 20-ától a jelenleginél is több busz közlekedik a hídon, hogy még könnyebb legyen az átjárás Buda és Pest között.

Két hajó – egy bárka és egy tolóhajó – dolgozik a Lánchídnál. Ezek segítségével kerülnek a helyükre a daruval mozgatható, óriási műemléki öntöttvas elemek. A pesti konzolokat, vagyis tartóelemeket már tavaly visszaépítették a pilonra, most pedig elsőként a budai pilon öntöttvas konzoljait emelték a helyükre a bárkára szerelt autódaru segítségével.

Ezt követően a Lánchíd díszes mellvédei következnek, melyek közül 20-at gondosan restauráltak, majd a konzolokhoz hasonlóan a csepeli festőüzemben kapták meg a szükséges korrózióvédelmi rétegeket.

A projekt során 8 íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak.

A megújult hídkorlátok felszerelése már elkezdődött.

Nem ez az első alkalom, hogy a felújításhoz kapcsolódó feladatok elvégzéséhez hajókat használnak: ilyenek szolgáltak korábban a híd környezetének fém- és lőszermentesítésekor, és ezek segítségével emelték ki a Dunából a híd körül talált roncsokat – például történelmi korlátdarabot, vagy török kori ágyúgolyót.

A kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ütemezetten haladnak a pályaszint alatti kőfelületek restaurálásával is. Miután végeztek a kövek pótlásával és javításával, a pilonok jégtörői körül már hozzáláttak az állványzat bontásához. Megújult a budai pilon alsó, parti oldalán lévő vízmérce is: újra felvésték azokat a rovátkákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben teljesen elkoptatott a víz.

Közben a szakemberek folyamatosan dolgoznak a hídfőhelyiségekben, a pesti és a budai hídfő lánckamráiban, illetve lánccsatornáiban. Miután a láncok és a lehorgonyzó tömbök már megújultak, a közlekedők előtt rejtett terekben most többek között a szigetelés készül. Ez idő alatt elkezdődött a hídfőknél áthaladó gyalogos, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók homlokfelületi köveinek beépítése is.

A Magyar Terméket és védjegyrendszerét beemelik a közoktatás tananyagába. A diákok esettanulmányokon, játékos feladatokon keresztül ismerhetik meg a hazai előállítású termékekhez kapcsolódó ismeretanyagot.

Országszerte több mint négyszáz helyszínen várja a látogatókat az ország legnagyobb kulturális eseménye. A Múzeumok Éjszakája idei kiemelt helyszínei Székesfehérvár és Esztergom, de Budapesten és sok vidéki városban is igazi programkavalkádra lehet számítani. A szervezők nem feledkeztek meg a foci Eb-ről sem.

Tesztüzemben immár az utasok számára is elérhető a MÁV integrált útvonaltervező-szolgáltatása. Az EMMA rendszerében elérhető szolgáltatások köre a vasúttársaság szerint a közeljövőben bővülni fog.

A hét közepi, Debrecenben megrendezett időfutam országos bajnokság után vasárnap Pannonhalmán került sor a férfiak és a nők országúti mezőnyversenyére. A 91,2 kilométeres távnak enyhén felhős időben, 21 fokban vágott neki a 15 fős – U23-as és felnőtt – női mezőny. A 16,8 kilométeres Pannonhalma-Győrság-Halomalja-Pázmándfalu-Nyalka-Pannonhalma kört ötször teljesítették a bringások, hogy aztán egy pannonhalmi kis kör után a bencés monostor előtt érjenek célba. A második nagy körben az addig egyben, nyugodt tempóban haladó mezőnyben tempóváltás történt, az elmúlt négy kiírás bajnoka, az U23-as...