Elkezdődött a Budapesti Mobilitási Terv társadalmasítása, bárki véleményezheti

Elkezdődött a Budapesti Mobilitási Terv társadalmasítása, bárki véleményezheti

Februártól bárki elmondhatja a véleményét arról, hogy milyen legyen Budapest közlekedése 2030-ig. A szakmai- és civilszervezeti egyeztetések után kezdetét vette a Budapesti Mobilitási Terv széleskörű társadalmasítása.

Gyalogosbarát közterületek kialakítása, akadálymentes járműpark megvalósítása, a közlekedési módok kényelmes váltásának lehetősége, a reptér elérhetőségének javítása – az átfogó városfejlesztési szempontok mellett ilyen és ehhez hasonló javaslatokat fogalmaz meg az a Budapesti Mobilitási Terv, amely a főváros fenntartható városi mobilitási terveként (Sustainable Urban Mobility Planning, SUMP) Budapest közlekedési fejlesztésének irányait hivatott kijelölni 2030-ig. A fenntartható városi mobilitási terv megléte egyben feltétele az egyes Európai Uniós források megszerzésének.

A következő egy hónapban bárki véleményezheti a BKK honlapján elérhető stratégiát, amely a 2030-ig elinduló fejlesztéseket meghatározó célokat és a tervezett intézkedéseket mutatja be.

A kérdőívek segítségével a budapestiek és az agglomerációban élők is hozzátehetik saját gondolataikat a tervhez, az anyag készítői minden beérkező javaslatot megvizsgálnak majd.

Az érvényben lévő, 2019-ben széles társadalmi támogatottsággal elfogadott stratégia felülvizsgálatára az elmúlt időszak kihívásai – többek között a koronavírus-járvány, orosz-ukrán háború, energiaválság –, valamint az Európai Unió és a városvezetés klímapolitikája adtak okot – írta közleményében a BKK.

Az átdolgozott BMT-t a Fővárosi Közgyűlés megbízásából készítette el a BKK szakmai és civil szervezetek bevonásával, a kérdőíves társadalmi egyeztetések eredményeit figyelembe véve.

A 2021-ben elindított felülvizsgálattal a stratégia készítői olyan szempontokat építettek be a Budapesti Mobilitási Tervbe, amelyek gyorsabban közelebb visznek a zöld és hozzáférhető főváros kialakításához: nagy infrastrukturális beruházások helyett kisebb, gyorsan és hatékonyan megvalósítható, hasznosabb projekteket helyez előtérbe; a közösségi közlekedés fejlesztése mellett nagyobb hangsúlyt fektet az aktív mobilitás, a gyalogos közlekedés és a kerékpározás feltételeinek javítására; korszerű digitális szolgáltatásokat kínál; erősíti a főváros, a kerületek és a térség együttműködését.

A két éve tartó folyamat következő állomásaként az elkészült dokumentumokat a BKK széles körben elérhetővé és véleményezhetővé teszi.

A Budapesti Mobilitási Terv stratégiai anyaga mától olvasható, és 2023. március 10-ig véleményezhető a BKK honlapján. A Budapesti Mobilitási Terv a társadalmi vélemények beépítése után nyeri el végső formáját, amelyről a Főváros Közgyűlése várhatóan 2023 tavaszán dönt majd.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.