Bővítette a feltételes megállóhelyek listáját a MÁV

Bővítette a feltételes megállóhelyek listáját a MÁV

A vasúti közlekedésben is egyre elterjedtebb a buszokon és a helyi tömegközlekedésben már alkalmazott megoldás. Jellemzően az alacsony utasforgalmú megállóhelyek kerülte a listára.

A Balatonszentgyörgy–Tapolca–Ukk vonalon a Helikon InterRégió vonatokat érintően Gyenesdiás, Balatongyörök és Gógánfa megállóhelyek; a Pusztaszabolcs–Pécs vonalszakaszon Sáregres, Belecska, Szárazd, Regöly, Dúzs és Csibrák megállóhelyek; a Sárbogárd–Bátaszék–Baja vonalon Szekszárd-Palánk megállóhely; a Nagykanizsa–Pécs vonalon egyes személyvonatok esetén Zákány megállóhely; a Vámosgyörk–Gyöngyös vonalon Kitérőgyár és Gyöngyöshalász megállóhely; a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon pedig Zagyvarékas megállóhely esetében vezetett be feltételes megállási rendet a vasúttársaság.

Az alacsony utasforgalmú megállóhelyeken történő áthaladással az esetleges késés egy része behozható, ezáltal várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok. A feltételes megállás bevezetését követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolaj- és áramfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal. A módosítás jellemzően olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél általában egész nap alacsony az utasforgalom, azaz a vonatok többségénél nincs fel- vagy leszálló utas.

Az új típusú motorvonatok esetében (Desiro, FLIRT és KISS) a leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók, melyek a megnyomás után jelzik az ajtónyitási szándék rögzítését.

A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik, illetve akkor is amennyiben a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas. Abban az esetben, ha leszállásjelző berendezés meghibásodik, vagy olyan vonat közlekedik, amire az nincs telepítve, a vonat a megállóhelyen mindenképp megáll.

A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és a vonatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain, megállóhelyein hangos utastájékoztatással is felhívják az utasok figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa felszállási szándékukat.

A feltételes megállás rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében; illetve 2021 májusa óta a Pécs-Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is e rendszer szerint közlekednek a Pannónia InterRégió vonatok. Ugyanezen év szeptemberétől pedig a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék, a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal kijelölt megállóhelyeivel bővült a lista.

2022 áprilisától előre jelezni kell a leszállási szándékot a Székesfehérvár–Tapolca, a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd vonal egyes megállóhelyein, valamint a tram-train járatok szegedi és hódmezővásárhelyi megállóhelyeinek többségén.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.