Ismét vizsgálja a Versenyhivatal a HelloPay-terminálok borravalórendszerét

Ismét vizsgálja a Versenyhivatal a HelloPay-terminálok borravalórendszerét

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mivel – a korábbi versenyhatósági bírságok ellenére – valószínűleg megint tisztességtelen nyomást gyakorol a fogyasztókra az elvárt borravaló mértékéről.

A nemzeti versenyhatóság eljárást indított a HelloPay Zrt. -vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint olyan tisztességtelen gyakorlatot folytat a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel többlet-döntéshozatalra kényszeríti a fogyasztókat.

A GVH 2019 végén egyszer már elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló- és adománymérték miatt. A terminál működési módja ugyanis jelentősen korlátozta a fogyasztói döntést, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (időnyomás, zaj, tömeg stb.) között.

A hatóság az eljárás eredményeként 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától.

Tavaly év végén a versenyhatóság megvizsgálta a vállalkozással szembeni tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy elvárt 10 százalékos mértéket.

A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, amiért a hatósági tilalom ellenére is folytatta a tisztességtelen gyakorlatot.

A most indult versenyhatósági eljárás ismételten a cég termináljain végbemenő kártyás fizetések borravaló-választási folyamatának tisztességességét vizsgálja, mivel a szolgáltató – különös tekintettel a terminálhasználat jellemző időzítésére, helyére, jellegére – valószínűleg jogsértően készteti döntéshozatalra a fogyasztókat az eredeti ügyleti döntésükön (például: étel-, ital-, ajándékvásárlás) felül. A rendszer vizuális kialakítása, a betűméret, illetve az előre meghatározott tájékoztatás (például: „Kérjük állítsa be a borravaló mértékét: 0-20 százalék”) ugyanis gátolhatja a fogyasztókat abban, hogy önállóan, befolyásmentesen dönthessenek.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Új stratégiát próbál ki a városi galambokkal szemben az osztrák főváros: ellenőrzött körülmények közé tereli őket, hogy könnyebben tudják szabályozni a populációt. A beteg madarakat kezelik, hogy javuljon az állomány egészségi állapota.

A kényelmesebb és gyorsabb vásárlás érdekében – mivel a tranzakciók 60 százalékát már bankkártyával végzik az ügyfelek – a BKK jegy- és bérletautomata-hálózatának egy része decembertől készpénzmentessé válik. A készülékek üzemeltetése ennek köszönhetően még kiszámíthatóbb és üzembiztosabb lesz.