Több mint 10 éve készül, de teljes egészében csak 2023-ban adják majd át a közelmúltban elhunyt Erzsébet királynőről elnevezett Elizabeth line-t, az összesen 120 kilométer hosszú földalatti vasútvonalat. A bő egy évtizede folyó hatalmas beruházásnak köszönhetően gyorsabban és olcsóbban lehet majd megközelíteni az Egyesült Királyság fővárosából a világ egyik legforgalmasabb repülőterét, a Heathrow repteret. A projekten több mint tízezer mérnök és munkás közreműködött – az ő munkájukat követi nyomon A tizenöt milliárd fontos vasút: Az ünnepélyes megnyitás című kétrészes dokumentumfilm, amely már Magyarországon is látható.
Az alábbiakban bemutatunk tíz érdekes adatot az építékezésből.
- A Crossrail tervével először bő 80 éve, 1941-ben állt elő egy bizonyos George Down nevű mérnök, méghozzá egy újságcikkben, amiben azt javasolta, kössék össze a Paddington és a Liverpool Street állomásait. A II. világháború lezárultával a terve ismét napirendre került, de végül nem valósították meg – a londoni földalatti akkor még nem volt állami kézben.
- A London melletti Readingtől Shenfieldig tartó, 120 kilométer hosszú vasútvonal előreláthatólag évi 200 millió utast fog szállítani.
- Jelenleg három különálló vonalként funkcionál, de amikor jövő májusban a teljes vonal összefonódik, óránként 70 darab, fejenként 1500 utas szállítására alkalmas vonat közlekedik majd rajta.
- Volt úgy, hogy egyszerre 10 000 ember dolgozott a Crossrailen, méghozzá 40 különböző építkezési ponton.
- A vasútvonalnak 41 megállója van, melyek közül tízet újonnan építettek, a többit felújították. Mivel az itt haladó vonatok hossza 200 méter – azaz kétszer olyan hosszúak, mint egy normál metrószerelvény –, ezért az új megállók hosszabbak és nagyobbak a szokásosnál, és mindegyik önálló dizájnnal rendelkezik (a látvány arra utal, hogy az állomás a város mely részén található).
- A mérnököknek 42 kilométernyi új alagutat kellett fúrniuk a járathoz, mindezt úgy, hogy a vasútvonal fölött húzódó mintegy 175 000 épület közül egyiknek se sérüljön a talpazata. Van olyan rész, ahol a vasútat a metróhálózattól mindössze 85 centiméter választja el.
- Az alagútfúrás egy brutális tömegsírt tárt fel a Liverpool Street alatt, amelyben több mint 3000 csontvázat találtak. Az archeológusok megállapították, hogy a területet az 1500-as évek közepétől közel 200 éven át használták tömegsírként, és többnyire azokat a vidékről bevándorló fiatalokat temették ide, akik áldozatul estek a város rossz higiéniai körülményeinek és a járványoknak.
- A Crossrailt II. Erzsébet királynő nyitotta meg 2022. május 24-én, és uralkodásának 70. évfordulója alkalmából ő lett a névadója is.
- Bármennyire meglepően hangzik, az Elizabeth Line-nak köszönhetően egy természetvédelmi terület is létesül: Essexben egy 1500 hektárnyi területet töltenek fel a vasútvonal kisásása során kitermelt 4,5 millió tonnányi földdel és sárral. Itt régen egy természetes mocsár volt, és a helyreállításától azt remélik a szakértők, hogy visszacsalja azokat a madarakat, amelyek rég elköltöztek innen.
- Az építkezési iparágban dolgozóknak mindössze 20 százaléka nő, ezzel szemben a Crossrail munkálatait 33 százalékban nők végezték.
A számítások szerint a Crossrailnek köszönhetően 10 százalékkal nő majd a vasúti forgalom Londonban, ami óriási mértékben tehermentesíti a dugókról elhíresült utakat a fővárosban, és nem túlzás azt állítani, hogy az ország történetének egyik legfontosabb építkezési vállalkozásáról van szó.