Rajtol a világ egyik legnagyobb kerékpárversenye, forgalomkorlátozásra kell készülni

Rajtol a világ egyik legnagyobb kerékpárversenye, forgalomkorlátozásra kell készülni

Forgalomkorlátozásra kell számítani a Giro d'Italia kerékpárverseny csapatbemutatója miatt a budapesti Hősök terén és környékén szerdán, városszerte péntek-szombaton, és a Dunántúlon vasárnap.

Két évnyi közös gyötrődés után végre itt vagyunk a Nagy Rajt pillanatában – nyilatkozta Mauro Vegni, a Giro d'Italia olasz kerékpáros körverseny versenyigazgatója az esemény szerdai sajtótájékoztatóján. Az olasz sportvezető kihangsúlyozta, hogy igyekeznek a lehető legkevésbé gondot okozni a forgalomkorlátozásokkal és lezárásokkal, ám tisztában vannak vele, hogy egy ilyen horderejű sportesemény lebonyolítása számos nehézséget is jelent.

Mauro Vegni hozzátette, hogy habár a jelenlegi járványhelyzet lehetővé teszi a verseny megszervezését, a pandémia nem múlt el, óvintézkedésekre továbbra is szükség van. A megbetegedések megelőzése érdekében a versenyzők a szurkolóktól elkülönített részeken lesznek, dedikálásokra, közös fotókra és szelfikre nem lesz lehetőség. A sportvezető egyúttal kellő elővigyázatosságot kért a szurkolóktól is. Az olasz szervezők – igazodva a magyarországi szabályokhoz – nem teszik kötelezővé a maszkviselést, a személyes tanácsa azonban továbbra is az, hogy a biztonság kedvéért jobb, ha nálunk van egy maszk, és a nagy tömegben ne féljük felvenni azt saját magunk, és a többi sportrajongó érdekében.

Révész Máriusz szerint a világ egyik legnagyobb sporteseménye kezdődik meg a pénteken Budapestről rajtoló Giro d'Italia országúti kerékpáros körverseny szerdai csapatbemutatójával. Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos felhívta a figyelmet, hogy soha korábban egyetlen nagy háromhetes országúti kerékpáros verseny (Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a Espana) nem érintette még hazánkat. A sportágak jellegzetességeiből adódóan egyetlen más sportesemény sem ad ennyi lehetőséget a természeti szépségek és a kulturális örökség bemutatására, mint a háromhetes kerékpáros körversenyek.

Elmondta, hogy bár rendkívül szomorúak voltak, amikor 2020-ban le kellett mondani a koronavírus-járvány miatt a Giro-rajtot, ugyanakkor elmaradt sporteseménynek nem volt még annyi pozitív hozadéka, mint annak a Nagy Rajtnak.

Azóta már nekünk is van kerékpáros sztárunk: Valter Attila. És nemcsak az akkor kalkulált egy, hanem három magyar rajtol el Budapestről – emelte ki a kormánybiztos, utalva arra, hogy az elmúlt két évben is az olasz körverseny mezőnyében lévő Valter mellett idén Fetter Erik és Peák Barnabás is kivívta az indulás jogát. Tavaly Valter Attila mellett Dina Márton volt még ott a mezőnyben. (A sikeres 2020-as éveket megelőzően egyedül Bodrogi László vett részt magyarként háromheteseken: a Tour de France-on 2002-ben, 2003-ban és 2005-ben, a Vuelta a Espanán 2004-ben, 2006-ban és 2007-ben, míg a Giro d’Italián 2007-ben indult.)

Óberling József rendőrezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője kihangsúlyozta, hogy a nagy sportesemény nagy előkészületeket és odafigyelést igényelt a hatóségok részéről. Ez több részből áll.

Egyrészt a fix helyszínek (rajt- és célvárosok), valamint a versenyútvonal teljes, hermetikus biztosítása áteresztési pontokkal a polgárőrséggel közösen – ez a girohungary2022.hu portálon és a rendőrség weboldalán, a police.hu-n elérhető. Másrészt pedig a mezőny és a teljes karaván biztosítása motorosrendőrökkel.

Kiemelte, hogy behajtási, várakozási és megállási tilalmak lesznek érvények az útvonalak jelentős részén az adott versenynapokon,

az ezeket megszegő járműveket elszállítják, ezzel kapcsolatban a 06-80/180780-as, ingyenes telefonszámon lehet érdeklődni.

Javasolta egyúttal az útvonaltervező alkalmazások használatát, különösen Visegrád felé Szentendre és Esztergom irányából, illetve vasárnap Tihany környékén. Megemlítette, hogy a szombati időfutam teljes hosszában kordonozva lesz, a keresztirányú tömegközlekedés sem fog működni, a Hősök teréről percenként induló versenyzők mindegyikét motorosrendőr vezeti fel.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint szerdán délután három órától várhatóan éjfélig lezárják a Hősök terét körben, valamint a Kós Károly sétányt és az Olof Palme sétányt. Délután 5 órától várhatóan este 8 óráig le lesz zárva az Andrássy út a Bajza utca és a Dózsa György út között, valamint a Dózsa György út a Városligeti fasor és a Podmaniczky utca között. Ez idő alatt a 105-ös és a 178-as autóbuszok a Podmaniczky utcán közlekednek. A 30-as buszcsalád és a 79M trolibusz nem érinti a Benczúr utca és a Hősök tere megállót. A korlátozás érinti a 70-es, a 72M és a 75-ös trolibusz közlekedését is.

A verseny pénteken és szombaton a belváros több pontját érinti majd, akkor is jelentős lezárások lesznek.

Az országúti kerékpárverseny mintegy kétszáz tagú mezőnye vasárnap, az utolsó magyarországi szakaszán Kaposvárról startol, majd Nagykanizsán és Tihanyon át érkezik – várhatóan délután 5 és fél 6 között – a balatonfüredi célba.

A befutó a 71-es út-Tihanyi műút-Széchenyi utca útvonalon lesz. Emiatt forgalomkorlátozásokra, útlezárásokra kell számítani azon a szakaszon: már szombattól nem lehet megállni a Borsos Miklós utcai, a Huray utcai, a Honvéd utcai és a Zákonyi Ferenc utcai parkolóban. Fizetés ellenében a Csokonai utcai, a Zsigmond utcai, a Park utcai, a Séta utcai, a Szabadság utcai, a Castricum téri és az Esterházy strandi parkolót lehet majd használni. Ingyenes lesz a parkolás a Kisfaludy strand melletti, a Vasút utcai és a kemping előtti parkolókban. A versenyt a Széchenyi utcán kísérhetik majd figyelemmel a nézők.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.