Megújult a közösségi kerékpárhálózat Bécsben

Megújult a közösségi kerékpárhálózat Bécsben

A hónap eleje óta a bécsi közlekedési vállalathoz, a Wiener Linienhez tartozik az osztrák főváros közösségi biciklihálózata, amely új nevet is kapott. A WienMobil Rad őszre Bécs összes kerületében elérhető lesz.

Buszok, villamosok és metrókocsik után biciklikkel bővült a bécsi közlekedési vállalat járműparkja. 2022. április 1-től ugyanis a Wiener Linien működteti Bécs közösségi kerékpárhálózatát, a WienMobil Radot, amely az eddigi Citybike-ot váltja le. Az új rendszer ezer kerékpárral indult és mindehol van dokkolóállomás, ahol a Citybike-nak is volt. Őszre háromezer bringa áll majd a városlakók rendelkezésére, köztük ötven gyereküléssel is felszerelt kerékpárral. Ezeken kilenc hónap és hat év közötti gyerekeket lehet szállítani. Rendelkezésre áll ezenkívül egy hétsebességes Smartbike is, amelyet GPS segítségével lehet megtalálni.

Városszerte összesen kétszáz dokkolóállomás lesz majd, amelyek közül ötven virtuális lesz. Előbbieket egy piros oszlop jelöli, utóbbiakat pedig bárhol ki lehet majd jelölni – például rendezvények alkalmával. A már meglévő dokkolók mellé őszig azokba a városrészekbe is telepítenek dokkolóállomásokat, ahol eddig nem volt elérhető a szolgáltatás. Így Bécs összes kerületében – a külső kerületekben is – lehet majd WienMobil Radot bérelni és visszaadni.

A hálózat fenntartását és karbantartását a Nextbike végzi, ahol egy több mint húszfős csapat foglalkozik a kerékpárokkal. Ráadásul a környezetvédelem jegyében ők maguk is e-teherkerékpárokat és elektromos kisbuszt használnak a kerékpárok begyűjtéséhez, újraelosztásához.

Fotó: Alexandra Gritsevskaja / © Wiener Linien

A kerékpárokat a Nextbike mobiltelefonos alkalmazásával lehet kikölcsönözni, egy felhasználó egyszerre négy kerékpárt bérelhet ki például a barátoknak vagy családtagoknak. Az alkalmazás révén még arra is lehetőség van, hogy a felhasználók használat előtt 15 perccel már lefoglalják maguknak a biciklit.

Az alaptarifa 60 cent fél óra használatért, az éves bérlet pedig 49 euró. Akinek ilyenje van, annak az első fél óra ingyenes. A Wiener Linien törzsutasai kedvezményes áron használhatják a kerékpárokat, nekik 30 cent a 30 perces bérleti díj, az éves bérlet pedig 25 euró. Alaptarifával az egy napi WienMobil Rad használat maximum 14,90 euró.

A WienMobil Rad hálózat üzemeltetésére Bécs városa 2031-ig évi 2,3 millió eurót biztosít, ami egyszeri 7,5 millió eurós létesítési költséggel egészül ki.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.