A magyarok fele használja a mesterséges intelligenciát online vásárlásnál

A magyarok fele használja a mesterséges intelligenciát online vásárlásnál

Egyre meghatározóbb a mesterséges intelligencia, ha az interneten akarunk vásárolni. A technológia szerepe a karácsonyi időszakban még jelentősebb lesz.

A mesterséges intelligencia egyre meghatározóbb szerepet tölt be az online vásárlásban. Az Árukereső.hu friss felmérésének eredményei alapján a felhasználók csaknem fele már használ mesterséges intelligenciát (AI) az online vásárláskor. A technológia szerepe pedig az ünnepi időszakban várhatóan még nagyobb lesz.

Az Árukereső kutatásának eredményeiből kiderült, hogy a válaszadók 49 százaléka néha vagy gyakran már használ mesterséges intelligenciát, például akkor, ha segítségre van szüksége a termékválasztáshoz, vagy össze szeretne hasonlítani bizonyos termékeket. Ez kifejezetten igaz a 18 év alatti válaszadókra, akiknek 95 százaléka él a technológiával. A korral egyébként fokozatosan csökken az arány: a 18 és 24 év közöttiek nagyjából 80 százaléka, a 25 és 54 év közöttiek csaknem 60-70 százaléka, míg az 55 év felettiek körül-belül 50 százaléka él az AI lehetőségével. 

A mesterséges intelligenciától segítséget kérők közül a legtöbben a termékek összehasonlítását bízzák az eszközre: a megkérdezettek 44 százaléka ezt adta meg válaszként. 42 százalék erre támaszkodik, hogy segítsen megtalálni azt, amire érdemes figyelni, mint például a fontosabb paramétereket; míg 28 százalék az ár-összehasonlításban és a spórolásban vár támogatást.

Sokan termékajánlásban (26 százalék), az üzletek felkutatásában (23 százalék) és a termékértékelések összegzésében (21 százalék) fordulnak a technológiához. A legritkábban jelölt válasz (14 százalékkal) az inspirálódás volt, ami arra enged következtetni, hogy nem az ötletszerzés az AI-használat fő oka, hanem az utána következő lépésekhez használják az emberek.

A ChatGPT-hez hasonló, úgynevezett nagy nyelvi modelleket alkalmazó mesterséges intelligenciák nagy mennyiségű szövegek elemzésével képesek válaszokat adni a felhasználók kérdéseire, mindezt a természetes, beszélt nyelvet imitálva. Az AI azonban gyakran tévedhet vagy félrevezethet, ami jelentősen megtévesztheti a felhasználókat. Ezért is fontos, hogy aki használja a technológiát, mindenféleképp bizonyosodjon meg más forrásokból is a közölt információkról, főleg most, az ünnepek idején. Az Árukereső.hu részletes adatlapjai például igen hasznosak lehetnek, akár felhasználói véleményeket, akár alapos termékleírást, akár árdiagramot keres valaki – nem beszélve az árak összehasonlításáról – foglalta össze a helyzetet Szták András, az Árukereső ügyvezető igazgatója.

A legmagasabban rangsorolt magyar férfi kerékpáros három év után hagyta el a Visma-Lease a Bike csapatát. Valter Attila 2026-tól a Bahrain Victorious színeiben versenyez tovább. Decemberben megkezte az edzéseket az új csapatánál.