A legnagyobb vásárlóereje továbbra is a nyugdíj előtt álló korosztálynak van a magyarországi ingatlanpiacon, miközben a fiatal generáció tagjai csak jóval szerényebb kerettel tudnak belépni a lakáspiacra Otthon Centrum ingatlanközvetítő portál emelzése alapán.
Egyetlen generáció sem szorult ki az ingatlanpiacról az évek óta tartó áremelkedés miatt, ugyanakkor a korosztályok közötti preferenciák az ingatlantípus és a vásárlóerő tekintetében is érzékelhetőek
– ismertette Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője az idei hálózati forgalom alapján készített vevőprofil-mintázatot. A vásárlási szokások feltérképezésekor kiderült, hogy a különböző korosztályok különböző ingatlantípusokat kedvelnek, és az erre fordítható összeg átlaga is eltér.
Az ingatlanközvetítő cég hálózatának közreműködésével vásárló ügyfelek 2025-ben átlagosan 59,1 millió forintot fizettek egy ingatlanért. A 30 évnél fiatalabbaknak a legkisebb vásárlóereje, átlagosan 51,5 millió forintot fordítottak a tranzakcióra, ami a vizsgált korcsoportok között a legalacsonyabb érték. A teljes vevői körön belül sem meghatározó a számuk, a vásárlóknak csupán 13 százalékát teszi ki, ami az idősek után a második legalacsonyabb érték a korcsoportok között. A legnagyobb arányban a nyugdíj előtt állók (50-64 év közöttiek) vásároltak, az összes idén ingatlant vásároló ügyfél 27 százaléka sorolható ebbe a korosztályba.
Az azonban továbbra igaz, hogy is a legfiatalabbak között a legmagasabb a hitelfelvételi hajlandóság: 60 százalékuk vett fel kölcsönt, miközben a készpénzes vásárlók aránya mindössze 33 százalék volt körükben. Erre a korosztályra jellemző a szülői segítség, a valamilyen állami támogatást igénybe vevők aránya pedig összesen 7 százalékot tett ki. Az összes korosztály tekintetében ugyanakkor megfordult a trend: a készpénzzel fizetők adják a többséget 60 százalékkal, míg a hitelt felvevők aránya 38 százalék, és mindössze 3 százalék élt valamely állami támogatási formával.
Az ingatlanközvetítő vállalat teljes ügyfélkörében
- a vásárlások 41,2 százaléka használt házra irányult,
- míg használt lakást 33,7 százalék,
- panelt pedig 13,6 százalék választott.
- Új építésű ingatlan mellett az ügyfelek mindössze 11,5 százalék döntött.
A fiatalok preferenciái ugyanakkor eltérnek az átlagos mintázattól: körükben magasabb a használt házat (43 százalék) és panellakást (16,6 százalék) vásárlók aránya. Ezzel szemben a téglalakást (30 százalék), illetve új építésű lakást (10,4 százalék) választók aránya elmarad az országos átlagtól.
Soóki-Tóth Gábor azt is elmondta, hogy idén is Pest vármegye bizonyult a legnépszerűbb lokációnak az Otthon Centrum ügyfélkörében, a tranzakciók 17,8 százalékával. Ezt a belváros követte 15,2 százalékkal, majd a pesti kerületek külső városrészei 13,6 százalékkal. A legfiatalabbak esetében is Pest vármegye volt a favorit (17,7 százalék), ettől nem sokkal maradtak el a belvárosi és külső pesti kerületek, amelyek a községekkel együtt szintén népszerűek a generáció körében (14,2 százalék). A budai kerületeket és vízparti településeket azonban a fiatal vevők túlnyomó többsége anyagi megfontolásból kerülte.
A 2025-ös adás-vételekben a külföldiek aránya az összes vásárló 2,2 százalékát tette ki, azonban a 30 évnél fiatalabbak között mindössze 1,2 százalék volt a nem magyar állampolgárságú vásárlók aránya.