Kötelező a rollerek biztosítása, sokan mégis a bírságot kockáztatják

Kötelező a rollerek biztosítása, sokan mégis a bírságot kockáztatják

Július 16-a óta büntethető az, aki nem köt mikromobilitási eszközeire kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Bár azóta hónapok teltek el, a rollerbiztosításoknál azóta is káosz uralkodik.

Magyarországon jelenleg is több mint 100.000 elektromos roller van forgalomban, amelyek nagy része érintett lehet a kötelező felelősségbiztosításban. Ennek ellenére mégis alacsony az érdeklődés ezek iránt a biztosítások iránt.

A hatályos jogszabályok szerint július 16. óta kötelező a gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) a mikromobilitási eszközökre, köztük az elektromos rollerekre is. Ez utóbbira akkor kell biztosítást kötni:

  • ha 25 kilogramm alatti a súlyuk, de 25 kilométer/óránál gyorsabban haladnak,
  • vagy ha 25 kilogrammnál nehezebbek, és 14 kilométer/órát meghaladó tervezési sebességgel rendelkeznek.

Amennyiben valaki nem felel meg a szabályoknak, vagyis nem rendelkezik biztosítással, akkor akár 65 ezer forintos bírsággal is számolhat. Mivel a biztosítás kötelező, Így annak elmulasztása a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

A Grantis adatai alapján ugyanakkor egyelőre nem kapkodnak az üzembentartók a kötelező rollerbiztosítások után. A több mint 100 ezer forgalomban lévő eszközhöz képest (amelyek 90 százaléka magántulajdonú) elenyésző a megkötött biztosítások száma még olyan biztosítóknál is, amelyek jellemzően erősebbek a kötelező biztosítások terén.

Bár több olyan hazai szolgáltató is van, ahol nem volt érdeklődés a mikromobilitási eszközök biztosítására, de az továbbra is jellemző, hogy egyes biztosítók kifejezetten magas, akár több százezer forintos éves díjat határoznak meg. Ez gyakran egyfajta jelzés is részükről, hogy nem akarnak minden áron jelen lenni ebben az alapvetően nehezen megtérülő, és ehhez képest kárrendezés szempontjából sok erőforrást követelő szegmensben. Ugyanakkor akadnak olyan szereplők is, akiknél igencsak kedvező módon lehet biztosítani járművünket.

A pénzügyi szolgáltató egy példakalkulációban kiszámolta egy 24 kilogrammos, 26 kilométer/óra sebességű roller éves biztosítási díját.

mikromoblitási eszköz, elektromos roller, kötelező biztosítás
Forrás: Grantis

A biztosítók közül a K&H Biztosító korábban közölte, hogy összesen 6,5 ezer mikromobilitási eszközre kötöttek biztosítást, a biztosítások éves átlagdíja pedig valamivel több mint 6200 forint volt. A Groupamánál átlagosan 8-9 ezer forint körül alakult az éves díj, az átlagos szerződő pedig 50 év körüli volt.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.