Globálisan milliárdos üzletté fejlődhet a női élsport

Globálisan milliárdos üzletté fejlődhet a női élsport

A szurkolók, a műsorszolgáltatók és a kereskedelmi partnerek körében egyaránt érezhetően megnőtt az érdeklődés a női élsport iránt, ami a bevételeinek gyors növekedését is okozhatja..

Újabb mérföldkőhöz érkezhet idén a sport világa: a női élsportból származó bevételek 2024-ben először léphetik át az 1 milliárd dolláros határt. A TMT Predictions 2024 kutatása szerint a piac teljes bevétele elérheti az 1,28 milliárd dollárt, amely így 300 százalékkal haladja meg a 2021-es prognózis értéket. A Deloitte szakértői szerint a sportszponzorációs kiadások a jövőben tovább tolódnak a női sportok irányába.

A szurkolók, a műsorszolgáltatók illetve a kereskedelmi partnerek érdeklődése a női élsport bevételeinek gyors növekedéséhez vezet. A könyvvizsgáló vállalat előrejelzése szerint 2024-ben a női élsportba irányuló teljes összeg 55 százalékát, mintegy 696 millió dollárt a kereskedelmi bevételek tesznek ki, ezt követik 27 százalékkos részarányú, összesen 340 millió dollárt kitevő televíziós és a 240 millió dolláros meccsnapi bevételek, amelyek a teljes összeg 18 százalékát jelentik.

A korábbihoz viszonyított meredek emelkedés elsősorban a kereskedelmi bevételek erőteljes növekedésének köszönhető, ezt követik a közvetítésből származó és a meccsnapi bevételek. Az előrejelzések szerint a legnagyobb földrajzi piacok Észak-Amerika (670 millió dollárt, 52 százalék) és Európa (181 millió dollár, 14 százalék), míg a két legértékesebb sportág a labdarúgás (555 millió dollár, 43 százalék) és a kosárlabda (354 millió dollár, 28 százalék) lesz.

Az egymilliárd dolláros bevételi határ átlépése várhatóan jelentős lesz, különösen az elmúlt években élsport terén tapasztalható gazdasági nehézségekre való tekintettel. Arra számítunk, hogy a csapatok és ligák értéke tovább növekszik, illetve több klub értéke is várhatóan meghaladja a 100 millió dollárt 2024-ben, mindez jól jelzi a női élsportban rejlő potenciált és az azt hajtó lendületet. A befektetők számára csábító lehet a lehetőség, hogy más élsportokhoz képest szerényebb összegért be tudnak szállni egy ilyen növekvő ágazatba – emelte ki Fazekas István, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Hozzátette, hogy az új és a már meglévő befektetői körök finanszírozása a női élsportok fokozottabb professzionalizálódását és kereskedelmi hasznosítását eredményezi majd, ami látványosabb játékhoz, megnövekedett nézői érdeklődéshez, és így potenciálisan magasabb befektetési hozamhoz vezethet.

A női élsportra egyértelműen pozitív hatást gyakorolt vetett a 2023-as, több mint 570 millió dolláros bevételt hozó női labdarúgó világbajnokság sikere is. Az ehhez hasonló globális versenyek, mint az amerikai női professzionális golfszövetség (Ladies Professional Golf Association, LPGA) turnéja és a Női Tenisz Szövetség (Women’s Tennis Association, WTA) turnéja várhatóan 425 millió dollár (33 százalék) értékkel járulnak hozzá az előrejelzett összértékhez.

A női és a férfi élsport három fő bevételi kategóriája (meccsnap, közvetítés és kereskedelmi bevételek) megegyezik, de a Deloitte elemzése szerint a női sport fejlődésének jelenlegi szakaszában a kereskedelmi bevételek jelentik a legnagyobb bevételi forrást, míg a férfiaknál a bevételek elsődlegesen a közvetítési jogok értékesítéséből származnak. A kereskedelmi bevételek közé tartoznak a klubszponzorációs és partnerségi megállapodások, a központi szponzorációs bevételek, a kiskereskedelmi és a merchandising-értékesítés, a licencelés, valamint minden egyéb, nem a játéknapra vagy közvetítésre vonatkozó bevétel – ismertette Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A szponzoráció értéke a női élsportban 2024-ben valószínűleg gyorsan emelkedhet. Egy tanulmány szerint egy vállalati szponzor által a női sportban elköltött minden egyes dollár több mint hét dollár ügyfélértéket generál az adott szervezet számára. Az amerikai női professzionális golfszövetség egyes szponzorai akár 400 százalékos médiaérték-megtérülésről számoltak be befektetésük kapcsán. 2019 és 2023 között az LPGA megduplázta a szponzori listáján szereplő aktív márkák számát, és a szponzorok száma 2023 júniusában először lépte át az 1000-et.

A TMT Predictions kutatás alapján a 2027-es FIFA Női Világbajnokság szponzorációs bevételei felülmúlhatják a 2023-as 300 millió dollárt, ami döntően annak köszönhető, hogy a FIFA és a globális márkák kimondottan a női labdarúgásnak szentelt szponzorációs stratégiákat alkalmaznak, az új kereskedelmi partnerek pedig ki fogják használni ezeket a lehetőségeket. Az új megközelítés már az előző világbajnokságon is megmutatkozott, ahol a FIFA új kereskedelmi partnerségi struktúrájában a márkák kifejezetten a női labdarúgásra vonatkozó szponzori megállapodásokat tudtak kötni. Ezzel a FIFA 30 partnert szerzett a tornára, ami 150 százalékos növekedést jelentett a 2019-es szponzori kiadásokhoz képest.

A női sportszervezetek és sportolók szponzorait gyakran vonzza az a lehetőség, hogy márkájukat az „empowerment”, és a nemek közötti egyenlőség témáival kapcsolhatják össze: adatok támasztják alá, hogy a fogyasztók 29 százaléka kedvezőbben vélekedik azokról a vállalatokról vagy márkákról, amelyek női sportot támogatnak, ez 12 százalékkal magasabb, mint a férfi sportot támogató kampányok esetében – foglalta össze Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Mindent egybevetve összességében elmondható, hogy a sportszponzorációs kiadások egyre inkább a női sportok felé tolódnak el, amit alátámaszt az is, hogy a versenyszponzorációs bevételek meredek emelkedésére lehet számítani, továbbá növekednek a női sportolók szponzorációs bevételei is, így a női sportolók évente akár több millió dollárt kereshetnek. Az előrejelzések szerint 2024-ben a női élsport második számú bevételi forrása a közvetítési bevételek lesznek, miközben a női élsportok a legnagyobb stadionokba költöznek, egyre több főműsoridős sávot kapnak, és így könnyebben elérhetők lesznek mind az alkalmi nézők, mind az elkötelezett rajongók számára.

Veszített érékéből az év utolsó hónapjának első kereskedési hatében a Budapesti Értéktőzsde fő részvényindexe. A BUX blue chipjei közül egyedül a Mol tudott erősödni.

Több mint húsz év után tér vissza Békés vármegyéba a magyar kerékpáros környerseny. Gyula még soha nem volt rajt- vagy célváros a Tour de Hongrie-n, 2026-ban csapatbemutató házigazdája és az első szakasz rajthelyszíne is lesz a fürdőváros.