A legmegbízhatóbb vonatnak választották a Szolnokon is készülő Stadlert

A legmegbízhatóbb vonatnak választották a Szolnokon is készülő Stadlert

Világszerte a Stadlernek már 2500 FLIRT vonata közlekedik, sokukban Szolnokon készült karosszéria fut. A svájci cég motorvonatait az Egyesült Királyságban a legmegbízhatóbbnak választották.

Elismerésben részesültek a Stadler részben Magyarországon készült motorvonatai Nagy-Britanniában. A Greater Anglia hibrid FLIRT – ottani nevükön Class 755-ös – motorvonatai idén már harmadszor nyerték el a legmegbízhatóbb vonat címet a dízel kategóriában. Az objektív mutatók alapján odaítélt elismerést tavalyhoz hasonlóan a Stadler négykocsis szerelvényei kapták, 2021-ben viszont a háromkocsisok, hiszen a hivatalosan jelenleg Abellio East Anglia Limitedként szereplő, de általában a régebbi nevén, Greater Angliaként ismert, Londontól és Londonból északkeletre szolgáltató regionális vasúttársaság ilyen szerelvényeket is üzemeltet.

A független iparági díjátadón a 2022 szeptembere és 2023 szeptembere közötti időszakot értékelték, amikor a Stadler járművei a szigorú nyilvános teljesítményértékelési mutatóban 94,4 százalékot értek el. Az Egyesült Királyságban az ezredforduló óta használt mutatószám nem egyszerűen a jármű rendelkezésre állását méri, hanem azt is, hogy ténylegesen tudta-e késés nélkül teljesíteni útját minden menetrendi megállással együtt.

A svájci Stadler FLIRT motorvonatcsaládja rendkívül sikeres, globálisan már 2500 járművet értékesítettek belőle. A FLIRT-nek elektromos, dízelüzemű és hibrid változata is létezik, újabban pedig az alternatív hajtású, akkumulátoros vagy éppen hidrogén-üzemanyagcellás változatok is hódítanak. A 2500 vonatból több mint 900 gyártásában a Stadler szolnoki gyára is részt vett. A járműtípus a magyarországi utazóközönség számára sem ismeretlen, hiszen a MÁV-csoport már 123, a GYSEV pedig húsz motorvonatot vásárolt. Mindegyik villamos üzemű és négyrészes.

Amikor a MÁV a kétezres évek elején belevágott a korszerű motorvonatok beszerzésébe, a karbantartásra egy akkor még szokatlan megoldást választott, azt is a járművek gyártóira bízták. A döntést indokolták, hogy egy magasabb szintű üzemeltetési, karbantartási kultúrát is szeretnének meghonosítani az országban. Az első hatvan motorvonat tenderét megnyert Stadler Pusztaszabolcson rekordgyorsasággal hozta létre 2006 vége és 2007 tavasza között karbantartóbázisát, ahol a flotta takarítási, karbantartási, kerékesztergálási munkáit azóta is eredményesen végzi. Idén például ezeknek a járműveknek a rendelkezésre állása januártól novemberig minden hónapban meghaladta a 95 százalékot.

Amikor 2014 és 2016 között a MÁV-START összesen újabb 63 FLIRT megvásárlásáról döntött, azok karbantartását már saját keretei között, Budapesten oldotta meg. Ebben természetesen azóta is szorosan együttműködik a Stadlerrel, amely Istvántelken is segíti és felügyeli a járművek gondozását. A Stadler adatai alapján az üzemeltetőnél karbantartott flotta megbízhatósága nem marad el pusztaszabolcsi társak teljesítményétől, a rendelkezésre állás mindkét flotta esetében 95 százalék fölötti.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.