Felszólította a kormányokat az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, hogy haladéktalanul alkossanak iskolai szabályokat a mesterséges intelligencia eszközeinek, például a ChatGPT chatbotnak az alkalmazására, köztük korlátozást a legfiatalabbak számára. A csütörtökön közzétett útmutatóban az UNESCO úgy ítélte meg, hogy a hatóságok nincsenek felkészülve a mesterséges intelligencia iskolai alkalmazásával kapcsolatos etikai problémák kezelésére.
A nevelésügyi szervezet az útmutató szerint azt javasolja, hogy kössék legalább 13 éves korhatárhoz a generatív mesterséges intelligencia alkalmazását. Ennek egyik előzménye azt, hogy egy amerikai törvény szerint a ChatGPT-t már csak tizenhárom év felettiek használhatják.
A párizsi székhelyű ENSZ-szervezet szerint az iskolákban a tanárok ilyen eszközökkel történő helyettesítése befolyással lehet a gyermekek érzelmi jólétére, és védtelenné teheti őket a manipulálással szemben. Az UNESCO főigazgatója, a francia Audrey Azouley egy közlemény szerint rámutatott, hogy a mesterséges intelligencia kiváló lehetőség lehet az emberiség sz��mára, de károkat is okozhat.
Az oktatásban nem szabad bevezetni kormányzati szabályozás nélkül
– emelte ki a főigazgató.
A generatív mesterséges intelligencia programjai megsokasodtak azóta, hogy 2022-ban az OpenAI kaliforniai start-up cég által kidolgozott ChatGPT bebizonyította: néhány tömören megfogalmazott kérdés alapján esszék, versek és összefüggő beszélgetések generálására képes. A technológia sikere miatt felmerült az aggály, hogy új formái alakulhatnak ki az iskolai, egyetemi plagizálásnak, illetve egyenesen a csalásnak, viszont van létjogosultsága a tágabban vett oktatás területén.
Az UNESCO ajánlásában kitért arra is, hogy a mesterséges intelligencia eszközei segíthetik a diákokat a tanulás megkönnyítésében, mint például feliratok gyártása, de a kormányoknak szabályozniuk kell az alkalmazást.