Greta Thunberg és Áder János a legismertebb klímainfluenszerek

Greta Thunberg és Áder János a legismertebb klímainfluenszerek

A magyar fiatalok kevés környezetvédelemmel foglalkozó szervezetet ismernek, a témával foglalkozó közéleti szereplők közül a svéd zöld aktivista, és a korábbi államfő a legismertebb a 15-29 éves korosztály számára.

A klímaváltozás és a fenntartható fejlődés témaköreivel manapság egyre több nonprofit szervezet és véleményvezér foglalkozik. Az Ifjúságkutató Intézet és a Klímapolitikai Intézet annak járt utána, hogy a magyar fiatalok mennyire ismerik a zöld témával foglalkozó civil szervezeteket és zöld aktivistákat.

Az 1000 fős reprezentatív mintán végzett kérdőíves felmérés során első körben arra voltak kíváncsiak, hogy a 15–29 év közötti fiatalok tudnak-e maguktól említeni bármilyen külföldi vagy hazai zöld szervezetet, mozgalmat, és ha igen, melyek ezek. Magyarországon a bírósági nyilvántartás alapján mintegy 2000 olyan egyesület, alapítvány, közalapítvány található, amelynek cél szerinti besorolása a környezetvédelemhez kötődik.

Ennek ismeretében nem túl pozitív visszacsatolás, hogy a válaszadók nagyjából harmada nem tudott egyetlen zöld szervezetet sem mondani. A leggyakrabban megnevezett szervezet a Greenpeace volt, amelyet a fiatalok több mint fele (57 százalék) említett. Őket követte a WWF (18 százalék), a Kék Bolygó Alapítvány (6 százalék), és a Fridays for Future (5 százalék). Az összes többi megnevezett környezetvédő szervezet a válaszolni tudók 2 százaléka között oszlott meg.

A környezetvédelem területére fókuszáló influenszerek ismertsége még alacsonyabb. Arra a kérdésre, hogy meg tudnak-e nevezni olyan külföldi vagy hazai személyt, aki sokat tesz a környezetvédelem ügyéért, ezer válaszadóból mindössze 79-en, tehát a megkérdezettek csupán 8 százaléka tudott válaszolni.

Közülük 32 százalék nevezte meg Greta Thunberg svéd zöld aktivistát, 26 százalékuk pedig Magyarország előző köztársasági elnökét, Áder Jánost, aki a Kék Bolygó Alapítvány elnöke. A dobogó harmadik fokára Puskás Péter színész, énekes, médiaszemélyiség került (10 százalék), őt Leonardo DiCaprio hollywoodi filmsztár követte (7 százalék). Az említetteken felül is hangzottak el még nevek, de ezen említéseknek az aránya elenyésző maradt.

A kutatás tanulsága, hogy miközben egyre több civil szervezet és személy azonosul a környezetvédelem vagy az éghajlatváltozás ügyével, a többség tevékenysége valójában nem érzékelhető a magyar ifjúság számára – kivéve a Greenpeace szervezetét, amelyet a fiatalok több mint fele azonosít a környezet védelmével.

Ez azt is jelentheti, hogy sok olyan szervezet van, aki hasznos munkát végez a környezet megóvása érdekében, azonban nem tudja elérni, megszólítani a fiatalabb közönséget. Ráadásul az ifjúság körében a nemzetközi szervezetek és szereplők összességében ismertebbek, mint a hazaiak, vagyis ezen a téren a magyar civileknek még bőven lehet tennivalójuk.