Egy éve törölték el az ingyenes parkolást Bécsben

Egy éve törölték el az ingyenes parkolást Bécsben

Már egy év eltelt azóta, hogy Ausztria fővárosában bevezették a város egész területére kiterjedő, egységes parkolási rendszert, amivel véget vetettek az ingyenes parkolásnak. A lépés eredménye kevesebb autó és több szabad parkolóhely lett.

Az osztrák főváros 2022. március elsején vezette be új, egységes parkolási rendszerét, amellyel gyakorlatilag véget vetettek az ingyenes parkolásnak Bécsben. Ezze legyúttal elköszöntek attól a jelenségtől is, hogy a fizetőövezet határán túlzsúfoltak a parkolók és a helyi lakosok nem találnak szabad parkolóhelyet az ingázók miatt. Ráadásul a fizetőparkolás kiterjesztésével csaknem duplájára nőtt a parkolóhelygazdálkodás alá vont terület nagysága.

Az első tizenkét hónap elteltével a város kiértékelte az egységes parkolási rendszer hatását és pozitív mérleget vont.

Azzal, hogy kivétel nélkül egész Bécsre kiterjesztettük a fizetős parkolást, rengeteg hely szabadult fel a közterületeken, és csökkent az ingázók és a parkolóhelyre vadászók miatti forgalom is. Ezzel újabb mérföldkövet teljesítettünk a klímavédelem terén – nyilatkozta az egy éves évforduló kapcsán Ulli Sima mobilitásért felelős városi tanácsnok.

A fizetőparkolás kiterjesztése különösen a külső kerületekben, Floridsdorfban, Donaustadtban és Liesingben hozott változást, de Hietzing is a nagy nyertesek közé tartozik. Floridsdorfban például a Strebersdorfi pályaudvar környékén 98,1 százalékról 29,6 százalékra csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig kétharmaddal. Mindezt annak ellenére, hogy a kerület lakossága közben öt százalékkal nőtt. Donaustadtban átlagosan 60 százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig 70 százalékkal.

Míg egy évvel ezelőtt a parkoló autók 20 százaléka jött a fővároson kívülről, addig mostanra ez az arány 6,2 százalékra csökkent.

Liesingből elsősorban a más tartományokból érkező autók tűntek el a fizetős parkolás kiterjesztésével, itt 89 százalékkal csökkent az arányuk.

A felszabadult területeket a kerületek zöldítésre szeretnék használni, illetve a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak adják át. Floridsdorfban például a klímaváltozásnak ellenállóvá teszik a Schleifgassét – 18 új fával és 450 négyzetméternyi újonnan létesített zöldfelülettel – és kiszélesítik a járdát az Anton-Böck-Straßén, amit szintén kizöldítenek. Donaustadt a  felszabadult területet a kerékpáros infrastruktúra bővítésére használja majd. Itt kerületszerte összesen 16 kilométernyi új kerékpárút épül az elkövetkező időszakban.

A parkolásból befolyt bevételt a város teljes egészében a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítja.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.