Már 1,7 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg a MÁV utasai

Már 1,7 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítottak meg a MÁV utasai

Két éve indult a MÁV-Volán-csoport szén-dioxid megtakarítás kampánya, ettől az időponttól a vasúttársaság CO2-számlálóval mutatja ki a károsanyag-kibocsátás megtakarítást.

A MÁV-Start 2021. február 17-e óta a vonatjegyeken és a bérleteken is feltünteti a távolságra vonatkozóan a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását. A kezdeményezést azzal a céllal indította el a vasúttársaság, hogy az utasokban tudatosítsa: a közlekedési mód megválasztásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

A MÁV-Volán-csoport leányvállalatai által nyújtott személyszállítási szolgáltatás adja Magyarország közösségi közlekedésének gerincét. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedéért a közlekedés felelős, ehhez a vasúti ágazat csak 1 százalékkal járul hozzá. Jelentősen növelni kell a közösségi közlekedés szerepét a személyközlekedésben, illetve a vasút részarányát az áruszállításban ahhoz, hogy az Európai Unió által 2050-re megfogalmazott klímacél elérhető legyen, és 90 százalékkal csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. Ezt a célt hatékonyan támogatja a villamosított vasútvonalak hosszának, az elektromos járművek darabszámának növelése, az áruszállítás vasútra terelése, valamint a járműpark korszerűsítése.

A környezeti szempontokat leginkább kihasználó online értékesítés térnyerése jól kimutatható: az Elvira online felületén vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti 28 százalékról 35 százalékra emelkedett 2022-re.

2021 decemberében a papíralapú nyugtát elektronikus váltotta fel a jegykiadó automatáknál és a pénztárakban vásárolt jegyek esetében. Ezzel az intézkedéssel évente 28 tonna papírral kevesebbet használ fel a MÁV-START.

2023. február 14. óta mind a pénztárakban, mind a jegykiadó automatákban új, bankkártya méretű jegyeket vezetett be a vasúttársaság.

A 80x54 milliméteres jegyek az eddigieknél kisebbek, gyorsabban nyomtathatók, egységes kinézetűek. Éves szinten 14 futballpályányi terület lefedéséhez elegendő jegypapírt, azaz mintegy 1100 kilométer jegycsíkot spórol meg a MÁV-START a fejlesztéssel.

A Volánbusz járműállományának szén-dioxid kibocsátása a 2019-es 338 ezer tonnához képest 2022-re 13 ezer tonnával (325 ezer tonnára) csökkent.

A MÁV-Volán-csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek érdekében kidolgozta fenntarthatósági célkitűzéseit. A zöldstratégiai célokat 2021. április 22-én a Föld napján ismertette a vállalatcsoport, amelyek között kiemelt jelentőségű a közlekedési szolgáltatók CO2-kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése és a körforgásos gazdaságra való áttérés, valamint a környezetbarát, fenntartható vállalati működés kialakítása.

A zöldstratégiai célkitűzések részletei mellett a legfőbb fenntarthatósági mutatókról, az aktuális zöld hírekről és érdekességekről is tájékozódhatnak az érdeklődők a MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági weboldalán, ahol a szén-dioxid számláló aktuális állása is megtekinthető.

A MÁV-Volán-csoport folyamatosan azon dolgozik, hogy az ország vasúti és közúti hálózatán modern, összehangolt, kiszámítható és jó minőségű szolgáltatást tudjon kínálni. A cél, hogy a közösségi közlekedés versenyképes alternatíva legyen az utazók számára, és egyre többeket ösztönözzön ennek használatára az egyéni utazás helyett.

 

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.