Bonyolult, de sokszor kulcsfontosságú a központi IT-rendszerek cseréje

Bonyolult, de sokszor kulcsfontosságú a központi IT-rendszerek cseréje

Az üzleti folyamatokhoz kapcsolódó core rendszerek átszövik a cégek üzleti működésének jelentős részét, valamint támogatják a vállalat tranzakcionális tevékenységei. Cseréjükre, bár ritkán kerül sor, gyakran több szempontból is szükséges lehet.

Az informatikai rendszercsere nagy mértékben befolyásolja a vállalatnál dolgozó kollégák napi életét és sok esetben lényegesen újra definiálja az ügyfélkiszolgálást is. Éppen ezért ez a folyamat nem egyszerű IT-projekt, hanem egy olyan teljeskörű változást hozó transzformációs program, ami üzleti szempontból is sok buktatót hordozhat magában, melyekre jó előre felkészülni – nyilatkozta Agárdy-Séra Eszter, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A könyvvizsgáló cég legfrissebb felmérésének eredményei alapján 3 fő oka van annak, ami miatt a legtöbb IT transzformációs program megbukik. Az esetek 82 százalékában a munkavállalók nem megfelelő hozzáállása vagy kifejezett ellenállása miatt hiúsul meg a transzformáció. Sok esetben hiányzik a vezetői támogatás is, ez áll a sikertelen transzformációk 72 százaléka mögött. Ilyenkor a felső- és középvezetés nem áll kellő mértékben a projekt mögött. Sokszor irreálisak az elvárások is: az esetek 65 százalékban a programmal kapcsolatban nem valósak a várakozások, ami szabotálja a transzformáció sikerességét.

Az alkalmazottak szervezeti pozíciótól függetlenül nehezen élik meg a változási folyamattal járó mélypontokat, a változás megélésének folyamata ugyanis hasonlít a gyász folyamatához. A transzformációs program sikere szempontjából kiemelten fontos, hogy az érintett szervezeti szereplők a változáson gyorsabban tudjanak túljutni, hogy minél hamarabb elfogadják, majd támogassák a változást. Ebben segít a változáskezelés eszköztára.

A jó változásmenedzsment segíthet az akadályok leküzdésében

A változáskezelés lényege az egyének felkészítése, fejlesztése és támogatása. A megfelelő módszertan és szervezetre szabott eszköztár hozzájárul az érintettek elkötelezettebbé tételéhez és támogatja a tartós változás megteremtését, vagy akár a teljes kultúraváltási folyamatot is.

A Deloitte tanulmánya bemutatta, hogy a cég egyik ügyfele a piaci igényeknek való megfelelés miatt nemrég lecserélte CRM rendszerét. A Vision to Value módszertan mentén előkészített változáskezelésnek köszönhetően az új rendszer bevezetését követően 1 hónappal a munkavállalók kevesebb, mint 9 százaléka jelzett problémát az új rendszerre való átállás miatt, 25 százaléka semlegesen, 66 százaléka pedig kifejezetten pozitívan ítélte meg az új rendszert. Ez a változáskezelési eszköztár négy fázisra bontva kíséri és segíti a szervezeteket egy core rendszer cseréjének folyamatában.

Az 18 éves indiai nagymester az utolsó, 14. partiban szerezte meg a győzelmet. Viswanathan Anand után Dommaraju Gukesh a második indiai világbajnoka a sportágnak.