Az elmúlt években Budapesten és vonzáskörzetében is egyre népszerűbbé vált az autómegosztás magánjellegű használata, amiben a fenntartás drágulásán túl az a felismerés is közrejátszik, hogy a saját tulajdonú gépjárművek akkor is viszik a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg velük. Márpedig egy idei felmérésből az derül ki, hogy a járművezetők harmada 10 kilométernél is kevesebbet gurul naponta a saját kocsijával, miközben a fővárosban nyilvántartott autók száma rendületlenül nő: az elmúlt öt évben 15 százalékos emelkedést mutatott.
A Nyugat-Európában tapasztalt élénkülést követően immár hazánkban is egyre gyakoribb az autómegoszt����s vállalati szintű használata. Azt, hogy eleinte óvatosabban nyert teret az üzleti mobilitás újgenerációs ága, részben egy sor régi beidegződés magyarázza. Ezek egyike, hogy a magyarországi üzleti döntéshozók egy része hagyományosan gondolkozik, ha arról van szó, hogyan támogatják a munkába járást.
A Share Now és a HR Fest 2021 szeptemberi online felmérésének tanúsága szerint
a megkérdezett cégvezetők 58 százaléka a dolgozók tömegközlekedésére (BKK, MÁV, Volán) áldozott, és ettől alig maradt el azok aránya, akik a saját tulajdonú gépkocsik, illetőleg a céges autók használatát támogatták (55 és 54 százalék).
Biztató ugyanakkor, hogy növekedik az autómegosztásban rejlő költségcsökkentési lehetőségek felismerése a döntéshozók körében. Ideális alternatíva például a rövidtávú, esetleg céges taxit kiegészítő vagy épp kiváltó élethelyzetekben, amellett, hogy a költségmegtakarítás is jelentős lehet. A lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, pláne, ha az autózási szokásokat is optimalizálja egy vállalkozás, hiszen a Share Now esetében nincs fix havi díj, csak a tényleges használat alapján történik az elszámolás.
Tovább növeli a szolgáltatásban rejlő potenciált, hogy az autós mobilitást ezáltal változatosabb formában, nem csak státusz autókkal lehet biztosítani a munkatársaknak. Ezzel alternatívát teremtve a vállalkozások számára egy olyan időszakban, amikor több cég is csökkenti a céges autók számát.
Nem meglepő a fenti előnyök ismeretében, hogy a megkérdezettek negyede már 2021-ben is aktívan használta az autómegosztást: a legtöbben üzleti találkozókra jártak megosztott autóval (67 százalék), ám ettől alig maradt el a munkába járás (63 százalék), illetve a munkatársi juttatás (52 százalék). Eközben a kategória munkáltatói márka építésében is fontos tényező lehet. Az innovatív és fenntartható autós közlekedés a Share Now Magyarország 2022-es felmérése szerint a budapesti carsharing felhasználók több mint fele már most is használja munkába járáshoz az autómegosztást, míg 30 százalékuk gyakrabban használná, ha a munkahelyük támogatná a carsharing használatot.
A megoldás üzleti keretrendszerbe történő beépítése mellett szól, hogy az szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így pedig a vállalati cafeteria-rendszerbe is könnyedén beilleszthető
– fejtette ki Koralewsky Márk, a Share Now Magyarország digitális üzletfejlesztési igazgatója. A költséghatékonyságot ráadásul a szolgáltatás egyik legelőnyösebb tulajdonságának tartják a felhasználók: ezt a felmérésre válaszadók 48 százaléka ítélte fontosnak, ami alig marad el a rugalmasságtól (53 százalék).
A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásai is jelentősek. Egyetlen közösségi autó akár 10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ami alacsonyabb kisebb szén-dioxid kibocsátást, kevesebb forgalmi dugót és javuló parkolási esélyeket jelent, összességében tehát rengeteget javít azoknak a településeknek az életminőségén, amelyekben a carsharing fajsúlyos tényezővé válik.