A történelem részévé vált Budapest első közösségi kerékpárja

A történelem részévé vált Budapest első közösségi kerékpárja

A Budapesti Közlekedési Központnak és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak köszönhetően a legelső Mol Bubi kerékpár is bevonult a halhatatlan járművek panteonjába.

A fővárosi kerékpáros közlekedés szimbólumának számító Mol Bubi bicikliket Dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója adta át Vitézy Dávidnak a Közlekedési Múzeum főigazgatójának az Északi Járműjavító Dízelcsarnokban tartott sajtóeseményen.

A most átadott kerékpárok mindegyikének különleges története van – árulta el Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója.

Volt, amelyiket mágneshorgászok fogtak ki a Dunából a Boráros térnél. Van köztük olyan, amelyik fújt gumis prototípus volt 2014-ben, azonban akkor nem került ki az utcára. Ma viszont már tudjuk, hogy a fújt guminak köszönhetően jelentősen jobb a kerékpárok használhatósága. Számos történetet és rengeteg kilométert hagynak maguk mögött a múzeumi életre készülő biciklik, de hiszünk abban, hogy a jövőt is megváltoztatták egy kicsit. Ezek az eszközök új korszakot nyitottak Budapest közösségi közlekedésében, amelyet utódaik, a 2021 májusában megújult, most is utcákon lévő kerékpárok csak tovább erősítenek – mesélte Walter Katalin.

Az első Bubit már 8 éve adtuk át, jó látni, hogy a rendszer sikeres, sőt egyre sikeresebb, és a legelső darabokat már a Közlekedési Múzeumban fogadhatjuk. A kerékpáros közlekedés és a megosztott közlekedési megoldások előtt nagy jövő áll, amelynek a Mol Bubi az egyik első hírnöke volt Magyarországon. Nem véletlen, hogy ezek a kerékpárok majd a Múzeum új állandó kiállításban is láthatóak lesznek. Addig is egy hatalmas időszaki kiállítással várjuk a látogatóinkat leendő otthonunkban, az egykori Északi Járműjavítóban, Kőbányán. Május 28-tól legendás mozdonyokat, híres Ikarusokat, ikonikus járműveket mutatunk be újra megnyíló kiállításunkban, a tavalyinál kétszer nagyobb területen, rengeteg újdonsággal. A gyereknapi hétvégén számos programmal is készülünk, a kiállítás pedig szeptember 30-ig lesz megtekinthető – nyilatkozta az ünnepélyes átadón Vitézy Dávid.

Az első Mol Bubi kerékpár története

A budapesti közbringaszolgáltatás 2014. szeptember 8-án indult, a fővárosiak ekkor ülhettek fel először az első Mol Bubi biciklikre. Az új eszközök jól vizsgáztak bemutatkozásuk napján, a fővárosiak összesen 38 ezer percet utaztak a kerékpárokkal első, hivatalos munkanapjukon.

A most múzeumba kerülő bicikliket a magyar Csepel Zrt. szerelte össze. Teljesen zárt fékrendszerrel, folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító – dinamóval hajtott – lámpákkal rendelkeztek a biciklik. A tervezők a biztonságára is gondoltak: mindegyik kerékpár rendelkezett lopás ellen védő GPS-modullal.

Az eszközök a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírásra voltak tervezve, amelynek egyik eleme volt a defektmentes abroncs. Ez utóbbi volt az egyik olyan tulajdonság, amelyen aztán az ügyfelek visszajelzéseit is figyelembe véve változtatott a BKK a rendszer 2021-ben történt megújításakor. A szolgáltatás újjászületésével az első generációs kerékpárokat kivonták a forgalomból, többségük nehéz sorsú családok mindennapjait teszik könnyebbé.

Az elmúlt néhány hétben ellepték a hazai és nemzetközi sajtót a ChatGPT-ről szóló hírek. A csetbot ékes bizonyítéka a mesterséges intelligencia rohamos fejlődésének, ugyanakkor számos más területre is begyűrűzött már az MI.

Továbbra is ütemezetten halad a Lánchíd felújítása: a szakemberek már festik az átkelő járdáira a következő hónapokban visszakerülő korlátokat és műemléki elemeket is.