A budapestiek közel fele kipróbálta már az autómegosztást

A budapestiek közel fele kipróbálta már az autómegosztást

A megkérdezettek 40 százaléka legalább egyszer vezetett is már carsharing autót – derül ki a Share Now autómegosztó és az Inspira Research közös kutatásából.

A 25 és 34 év közötti férfiak között a legnagyobb azoknak az aránya, akik rendszeresen használják a fővárosi autómegosztó szolgáltatásokat – állapította meg a Budapesten és agglomerációban élő, jogosítvánnyal rendelkezők körében, 500 fős reprezentatív mintán végzett kutatásában a Share Now és az Inspira Research, míg a nőknél a 35 és 49 év közöttiek vannak a legtöbben, akik érdeklődnek a szolgáltatás iránt, de még nem próbálták ki.

A Budapest mellett az agglomeráció több településére (Budakeszi, Budakalász, Budaörs, Csömör, Dunakeszi, Érd, Fót, Nagykovácsi, Solymár, Törökbálint, Üröm) is kiterjedő felmérésből kitűnik, hogy azoknál, akik ismerik vagy használják ezt a szolgáltatási kategóriát, az autók biztonsága, tisztasága, továbbá a zóna mérete tartozik a legfontosabb elvárások közé.

A rendszeres felhasználók körében a szolgáltatási terület mérete és kiterjedtsége viszi a prímet (a válaszolók több, mint 79 százaléka jelölte meg ezt prioritásként), míg a kocsik biztonsága és az ingyenes parkolás fej-fej mellett halad (77-76 százalék). Ehhez képest a megkérdezettek szerint a több, mint 30 attribútumot tartalmazó listából legkevésbé annak van jelentősége, hogy külföldre is lehessen menni megosztott autóval, illetve, hogy csak elektromos autókból álljon a flotta (28-28 százalék).

Érdekes mintázatok rajzolódnak ki az eltérő kategóriák szerint kialakított ügyfélcsoportokban. A pesti oldal kétkeresős, gyermektelen háztartásaira nagyobb arányban jellemző például a gyakori, de főleg Budapest belső részeire koncentrálódó autózás: ezek inkább rövid távolságok, amelyeket napközben tesznek meg. Míg a budai oldalon lakó háztartások esetén jellemzőbbek a hosszabb városi utak és az ingázás a munkahely és az iroda között. Az autóhasználat része a családok mindennapjainak, a háztartások nagyrészének esetében ma még egy saját tulajdonú autó is megtalálható a megosztott autóhasználat mellett. 

A Share Now autómegosztó Budapesten: A Share Now felhasználók válaszai alapján a szolgáltató által az elmúlt években bevezetett fejlesztések közül a legnépszerűbb a minden benzines autón megtalálható országos autópályamatrica, majd ezt követi a lehetőség, hogy a felhasználók az alkalmazásból kérhetik az autójukat házhozszállítással. A dobogó harmadik fokát pedig a Share Now Rewards szerezte meg, az a hűségprogram, amivel pontokat gyűjthetnek és ezzel egyedi jutalmakat szerezhetnek a felhasználók minden vezetésükkel.

Buday Bence, a Share Now Magyarország ügyvezető igazgatója szerint ez az elkövetkező években változni fog: a cég friss, bécsi felmérése szerint az elmúlt öt évben 20 százalékkal csökkent az ottani Share Now felhasználók által birtokolt magántulajdonú autók száma.

A budapesti viszonyok ismeretében ez talán meghökkentő, de a bécsi ügyfeleink 44 százalékának már nincs saját autója – emelte ki a szakember, aki hasonló forgatókönyvre számít a magyar főváros esetében is. Az a budapesti felmérésből is megállapítható, hogy a car sharing iránt még csak érdeklődők között lényegesen, 6 százalékkal magasabb a több saját autóval rendelkező háztartások aránya a gyakori automegosztó felhasználókhoz képest, ami arra utal, hogy a szolgáltatás fokozatosan lesz képes átvenni a második – majd később az első – saját tulajdonú autó szerepét.

Ebben az első fontos lépés a kategória ismertsége, amellyel a felmérés szerint nincs is probléma: a megkérdezett nők 84, a férfiak 90 százaléka hallott már legalább a szolgáltatásról. Átlag feletti használat jellemző a férfiakra, különösen a 25 és 34 év közöttiekre, és azokra, akik Budán és az agglomerációban élnek. Ami pedig a car sharing használatának leggyakoribb céljait illeti: ezen a téren a szórakozás és a kötelesség is szerepet kap! A legtöbben esti időtöltésükre való utazáshoz használják az autómegosztást, majd ezt követi az utazáshoz kötődő megosztott autóhasználat, például kimenni a reptérre, a személyes napi ügyintézés és más napközbeni tevékenységek, mint a bevásárlás és az üzleti találkozók.

A kutatásból az is kiderült, hogy míg a szolgáltatást ismerők jelentős része tudja, hogy a megosztott autó bérleti díja tartalmazza az üzemanyag vagy töltés, valamint az autó karbantartásának és tisztításának költségét, kevesen gondolnak bele, hogy a parkolás költsége a zónában, hosszabb utak esetén az autópályamatrica díja és az autótulajdonláshoz kötődő adóterhek sem a felhasználót terhelik, ha megosztott autóval közlekedik.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.