Hidrogénbusz tesztelésével folytatódik a zöld forradalom Bécsben

Hidrogénbusz tesztelésével folytatódik a zöld forradalom Bécsben

Bemutatták Bécs új hidrogénbuszát, ami a tesztüzem után, 2022. január 10-től az utasok számára is elérhető lesz. Az osztrák főváros első hidrogénkútját is átadták.

Ismét egy lépéssel közelebb került Bécs a tiszta hidrogén korához. 2021. december 9-én bemutatták a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien első saját hidrogénbuszát. A szolgáltató már a múltban is tesztelt ilyen technológiát; 2020 júniusában a 39A busz vonalán járt a különleges jármű, jóllehet, csupán néhány napig.

Ezúttal egy Hyundai ELEC CITY Fuel Cell tesztüzeme veszi kezdetét. Ez a jármű már hosszabb ideig fog közlekedni és alaposabb vizsgálatnak vetik alá. Ha a hidrogénbusz a garázsban végzett tesztek során kiállja a próbát, 2022. január 10-től forgalomba is áll. Mivel a járműnek szigorú követelményeknek kell megfelelnie, a belvárostól a külső kerületekig minden bécsi buszvonalon kipróbálják, részben utasokkal, részben nélkülük. Utóbbi esetben súlyokat tesznek majd az ülésekre a minél élethűbb szimuláció érdekében.

A hidrogénbusz menetrenden kívül fog közlekedni, kiegészítve a szokásos buszjáratokat. Az utazás a tesztüzem alatt ingyenes lesz, a mindenkori útvonalak és időpontok januártól a Wiener Linien honlapján lesznek elérhetőek.

A tervek szerint 2023-ra már öt hidrogénbusz közlekedik majd a 39A vonalán, 2024-ben pedig további öt áll forgalomba. A 39A vonalon így ettől az évtől csak hidrogénhajtású busz közlekedne.

Fotó: Max Kropitz / © Wien Energie

 

Nem a hidrogénbusz volt azonban az egyetlen újdonság ezen a napon: a Wiener Linien leopoldaui buszgarázsában ugyanis átadták a város első hidrogénkútját. A város energiaszolgáltatója, a Wien Energie által működtetett töltőállomáson buszok mellett hidrogénhajtású teherautók is tankolhatnak, jóllehet, a Bécs Városa egyelőre még nem rendelkezik ilyen járművel. A töltés két nyomásfokon – 350 és 700 baron – lehetséges, így különböző járműtípusok számára is alkalmas. Az osztrák főváros eközben már a következő hidrogénkút építését tervezi a 11. kerületben, Simmeringben.

Ugyanitt egy 2,5 megawattos elektrolízis-üzemet is kialakítanak, amelynek segítségével a Wien Energie a jövőben saját maga állíthat elő tiszta hidrogént. A létesítmény építése 2022 második felében indulhat, így a tervek szerint 2023-ra már meg is kezdheti működését.  

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.