Előre jelzi a zöldhullámot a legújabb bécsi közlekedési app

Előre jelzi a zöldhullámot a legújabb bécsi közlekedési app

A biztonságosabb közlekedés és a digitális forgalomirányítási rendszerek kiépítése érdekében Bécs Városa és a Kapsch TrafficCom kísérleti projektet indított. Egy telefonos alkalmazás segítségével a kerékpárosok és autósok láthatják, mennyi ideig piros és mikor lesz zöld az előttük lévő lámpa. Így optimalizálhatják a sebességüket, ami segít a környezetterhelés csökkentésében.

A klímaválság elleni harcban kiemelt szerepe van a károsanyag-kibocsátás csökkentésének. A közösségi közlekedés fejlesztése, a járműmegosztó-szolgáltatások bővítése és az elektromobilitás ösztönzése mellett Bécs ennek érdekében most a digitalizációt is hadrendbe állítja. Az intelligens és egymáshoz kapcsolódó közlekedésirányítási rendszerek nemcsak a biztonságot növelik, de a klímavédelemben is hasznosak, hiszen elősegítik a folyamatos haladást, így csökkentve a levegőbe kerülőszennyező anyagok mennyiségét. Az ilyen rendszerek kiépítésére indította az osztrák főváros és a Kapsch TrafficCom "Verkehrsmanagement 2.0" nevű kísérleti projektjét.

A program keretében kifejlesztették a „Grüne Welle Wien” (Bécsi Zöldhullám) alkalmazást, amelynek használatával akár tizenöt százalékkal csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás. A telefonos applikáció a tesztfázisban a Ringstraße, Prinz-Eugen-Straße és a Landstraßer Gürtel körül hetvenöt közlekedési lámpával áll kapcsolatban, illetve a Duna-csatorna két oldalán tizenhét kilométer hosszan kapcsolódik a rendszerhez. Az autósok és biciklisek ezen az útvonalon haladva személyre szabottan, valós időben követhetik nyomon, milyen sebesség mellett érhetik el a következő zöld lámpát, illetve, hogy mennyi ideig lesz még piros az előttük lévő lámpa – mindezt természetesen a sebességhatárok betartása mellett. Így a haladás kevesebb energiával – illetve a biciklisek esetében verejtékkel –, üzemanyaghatékony módon, kényelmesebben történik. Mivel az alkalmazás GPS-t használ a kommunikációhoz, kerékpározás közben apró pontatlanságok előfordulhatnak. Ha a projekt sikeres lesz, a következő években a fő közlekedési útvonalakon mind a hatszáz jelzőlámpát bekapcsolják a digitális forgalomirányításba.

A digitalizált közlekedés kiépítése érdekében a város további lépések bevezetését is tervezi a közeljövőben. A hálózatba kötött közlekedési lámpáknak köszönhetően a zöldhullámok a mindenkori forgalmi helyzet függvényében fognak változni, illetve például a piros jelzés egy közeledő villamos jöttére automatikusan zöldre vált majd. Az intelligens navigációs rendszerek pedig a dugókat, illetve érzékenyebb területeket – mint például iskolák – teljesen elkerülik, így téve biztonságosabbá ezeket a helyeket. Ennek köszönhetően nem csak a környezetterhelés lesz kisebb, de a stressz is kevesebb.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.