Összefog a fenntarthatóság érdekében a MÁV és a Volán

Összefog a fenntarthatóság érdekében a MÁV és a Volán

A MÁV-Volán-csoport 2050-re megcélozza a klímasemlegesség elérését, ennek érdekében dolgozta ki fenntarthatósági célkitűzéseit. A zöldstratégiai célokat a Föld Napján ismertette a cégcsoport, ezek közül kiemelt jelentőséggel bír a közlekedési szolgáltatók szénn-dioxid kibocsátásának csökkentése, a zöld digitalizáció, a hatékony energiagazdálkodás, a hulladékcsökkentés és a körforgásos gazdaságra való áttérés, illetve a környezetbarát vállalati működés kialakítása és meghonosítása.

A vállalatcsoport zöld kampánya a Vasút Európai Évéhez kapcsolódva indult 2021. február 17-én. Ettől az időponttól a MÁV-START által kiállított elektronikus vonatjegyen, bérleten valamint azokon a nyomtatott jegyeken és bérleteken, ahol ez nem okoz többlet papírfelhasználást, a vasúttársaság feltünteti a távolságra vonatkozóan a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását. A személyautó helyett a MÁV-START által biztosított vasúti közlekedést választó utas kilométereként átlagosan több mint 70 százalékkal kisebb szén-dioxid kibocsátással terheli a környezetet.

A MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági stratégiai célkitűzései között szerepel a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás további csökkentése a villamosított vasútvonalak hosszának, az elektromos vasúti és közúti járművek darabszámának növelésével, valamint az áruszállítás vasútra terelésével. Kiemelt cél továbbá - és a fejlődés egyik alappillére - a járműpark korszerűsítése. A megrendelt 40 darab KISS emeletes motorvonatból kilenc már forgalomba állt, a 90 darabos szériából ötvenöt saját gyártású IC+ kocsi járja az országot és folyamatban van az első osztályú, bisztrókocsival felszerelt IC+ szerelvény gyártása is. Megérkeztek Szentesre az első tram-train járművek, amelyek év végétől közlekedhetnek majd Hódmezővásárhely és Szeged között. Folyamatban van 115 darab mozdony és 50 darab hibrid motorvonat beszerzése is. A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. A Zöld busz program keretében elektromos autóbuszokat tesztel a VOLÁNBUSZ és állít forgalomba nyolc városban és a Mátrai Erőmű térségében. Végső cél a korszerű autóbuszpark létrehozása, a buszos közlekedés káros anyag kibocsátásának és üzemeltetési költségeinek redukálása a fenntartható környezetvédelem érdekében.

Az 50 megújuló állomás projekt keretében a MÁV több mint 20 állomáson és megállóhelyen épít ki B+R parkolókat, megkönnyítve ezzel a váltást a kerékpáros, autós, illetve a vasúti közlekedés között. Az önkormányzatokkal együttműködve létrehozott P+R parkolók építésével arra ösztönözzük az embereket, hogy tegyék le autóikat és válasszák a környezetbarát közlekedési formát, a vasutat. Az elmúlt két évben 8 helyszínen épültek P+R és B+R parkolók, 2021-ben további 9 helyszínen folytatódnak a munkálatok. A Volánbusz országszerte 97 autóbusz-állomáson létesített kerékpár-tárolókat, amelyek összesen 3112 bicikli biztonságos tárolására alkalmasak. Emellett 58 nagyobb műszaki telephelyen is épült kerékpártároló összesen 958 darabosos tárolókapacitással dolgozóink kerékpáros munkába járásának támogatása érdekében.

Fotó: MÁV
A fenntarthatósági célkitűzéseknek fontos eleme a zöld digitalizáció. Magyarország optimális, zöld közlekedésének megteremtésében fontos lépés volt a vasúti és a közúti autóbuszos közlekedés egyesítése, amely lehetővé teszi a vidéki közlekedés összehangolását, a felesleges párhuzamosságok és a kihasználatlan járatok megszűnését, ezáltal az energiafelhasználás csökkentését. A zöld digitalizáció kiemelt projektje a jegyvásárlást megkönnyítő, vasúti és közúti közös elektronikus jegyértékesítő rendszer, melynek fejlesztését a MÁV-START megrendelésére a MÁV Szolgáltató Központ végzi.

Egyre több busz- és vonatbérlet, jegy is elérhető a felhasználóbarát ELVIRA-ban és a MÁV Applikációban egyaránt. Az informatikai rendszerek fejlesztésének meghatározó szerepe van a hatékony utastájékoztatásban és kiszolgálásban, a vasúti és közúti menetrend optimális tervezésében, és mindazon folyamatokban, amelyek racionalizálásával a környezeti erőforrások kímélhetők. Cél az integrált állomási és fedélzeti utastájékoztatás megteremtése, az integrált diszpécserközpont kialakítása, valamint az egységes menetrendi és díjszabási alapadat-kezelő rendszer megvalósítása. Már zajlik a vasúti és közúti közös jegyértékesítő rendszer kifejlesztése, valamint a központi forgalomirányítási rendszerek kiterjesztése új vonalszakaszokra.

A megújuló technika alkalmazásával megbízhatóbb és pontosabb információk jutnak el a vasutat és autóbuszos közlekedést használókhoz. A Déli pályaudvar vizuális utastájékoztató rendszere kiegészült három nagy méretű, ipari üzemre is alkalmas vandálbiztos LCD-monitorral. A Keleti pályaudvaron modern ledes utastájékoztató kijelzőfalat alakítottunk ki, az épülő utascentrum ügyfélterében központilag vezérelt utastájékoztatási kijelzők segítik majd a tájékozódást. A Nyugati pályaudvaron szintén nagyméretű ledes kijelző épül.


A MÁV-Volán-csoport környezetvédelmi célkitűzései között kiemelt jelentőséggel bír a hulladékok környezeti terhelésének csökkentése, a fenntartható és körforgásos gazdaság kialakítása a kommunális hulladékok szelektív gyűjtésének megvalósításával, a felesleges hulladék keletkezésének megelőzésével, az újrahasználat és újrahasznosítás arányának növelésével, valamint az innovatív hulladékgyűjtési-, kezelési és csökkentési technológiák bevezetésével. A vállalatcsoport közel 500 telephelyén képződő, több mint 160 féle hulladékból a tavalyi év során országosan több mint 21000 tonna hulladék keletkezett, amely nagyságrendileg egy Eger méretű város éves kommunális hulladéktermelésével azonos. Ezt a mennyiséget csak az erre alkalmas hulladékgyűjtési rendszer működtetésével lehet megfelelően kezelni, így minden hulladékot szelektíven gyűjt és tárol a vállalatcsoport az erre a célra létesített 1800 munkahelyi gyűjtőhelyen, és 28 saját üzemeltetésű veszélyes hulladék üzemi gyűjtőhelyen mindaddig, amíg kezelésre át nem adja. A vasúti pályák felújításából származó fémhulladékok újrahasznosításra átadott mennyisége 2019-ben meghaladta a 24000 tonnát, ebből a fémanyagból akár két darab Eiffel-tornyot is fel lehetne építeni. A zöldebb, papírmentes munkahelyek feltételeinek megteremtésével érhető el, hogy a digitalizáció segítségével minél kevesebb papírt használjon fel a vállalatcsoport mindennapi működése során.

Fotó: MÁV


A vállalatcsoport törekszik arra is, hogy működése során jelentősen növelni tudja a zöldenergiából származó elektromos áram felhasználási arányát, ennek érdekében fenntartható épületenergetikai fejlesztéseket tervez. A MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági weboldalt indít, amelyen a zöldstratégiai célkitűzések részletei mellett a legfőbb fenntarthatósági mutatókról, az aktuális zöld hírekről és érdekességekről is tájékozódhatnak az érdeklődők. A zold.mavcsoport.hu oldalon számláló is fut, amely a teljes utaskilométerre vetített szén-dioxid-megtakarítást mutatja másodpercenként az autós közlekedéshez képest. A weboldalon létrehozott szén-dioxid-spórolás játékban minden jeggyel, bérlettel rendelkező utas regisztrálhat és elolvashatja a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos célkitűzéseit a zajszennyezéssel, a vontatási energiából származó szén-dioxid-kibocsátással és a pálya melletti illegálisan elhagyott hulladékkal kapcsolatos témakörökben.

Az oldalon regisztrálók között értékes nyereményeket sorsolnak ki. A Föld napján mutatja be a MÁV-Volán-csoport a Vasút Európai Éve alkalmából felmatricázott FLIRT motorvonatot, amely a vasúti közlekedés népszerűsítésével a környezet védelmének fontosságát szimbolizálja, míg a CREDO Innovel autóbusz a közúti közösségi közlekedés megújuló, környezetkímélő járműállományát, a zöldülő autóbuszos közlekedést és az új beszerzéseknek köszönhető jelentősen csökkenő szén-dioxid-kibocsátást jelképezi.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.