Új megvilágításba került Isztambul modern múzeuma

Új megvilágításba került Isztambul modern múzeuma

Az ABB 2020 májusában indította el „Kőbe zárt zene” (Frozen Music) című gondolatébresztő építészeti videósorozatát, mely innovatív épületeket és az azokat megálmodó építészeket mutat be a világ különböző tájairól. A sorozat következő része bepillantást enged az új Isztambuli Festészeti és Szobrászati Múzeumba, mely hat éven át épült, és hamarosan megnyitja kapuit.

 A sorozat címe arra a gondolatra utal, melyet írók és költők, köztük Wolfgang von Goethe is népszerűsítettek, miszerint az „építészet kőbe zárt zene”. A pár perces filmalkotások áttekintik az épület tervezését az elhelyezkedés, környezeti hatás, funkció és az új technológiák alkalmazása szempontjából.

A sorozatnak ezen része fejest ugrik a kultúrába és történelembe – mindezt egyetlen épület, az új Isztambuli Festészeti és Szobrászati Múzeum apropóján, mely hat éven át épült, és hamarosan megnyitja kapuit. A két kontinens találkozási pontján emelt épület stílszerűen két korszakot kapcsol össze. A múzeum korábbi otthona egy történelmi múltú palota volt, benne több mint egy évszázadon átívelő műalkotásokkal. Az új épület feladata, hogy Törökország történelmét a művészet erejével közvetítse a 21. század embere számára.

Az új múzeum megvalósítására Emre Arolatot, a világhírű török építészt és cégét, az Emre Arolat Architecture-t kérték fel. Emre tökéletesen otthon van a török kultúrában, ráadásul különös érzékkel képes ötvözni a történelmit a modernnel. Törökországban egészen a közelmúltig a múzeumokat valamiféle steril, távolságtartó, elitista helynek tekintették, csupán az elmúlt évtizedekben váltak az emberek nyitottabbá és befogadóbbá irányukban. Emre elképzelése szerint az átalakulás folyamatában ez a múzeum lesz a következő lépés.

A projekt már azelőtt különleges volt, hogy egyetlen téglájához hozzányúltak volna. Az új múzeum számára egy elhagyott raktárépületet néztek ki a város kikötői övezetében. Azelőtt a Karaköy-parti „5-ös számú raktár”, amely 2005-ben és 2011-ben az isztambuli biennáléknak adott otthont, lezárt terület volt, ahová senki nem tehette be a lábát, ma pedig egy bárki által látogatható kulturális központ. Első lépésben Emre csapata a beton vázszerkezetig visszabontotta a falakat, így láthatóvá tette az épület szerkezetét, mely a múzeumi tárolók rámpákkal és hidakkal összekapcsolt hálózatát foglalja magában.

15 000 tudományosan kategorizált műtárgyat rendeztek el ezekben a tárolókban a kurátorok elképzelésének megfelelően. Emre szavaival élve, ez a kialakítás „egyszerre szétszabdal és összeköt”. A nyitott, az épület teljes belmagasságával megegyező magasságú átrium és az átlátszó homlokzat mindent mindennel összekapcsol épületen belül, és azon kívül is.

A fények felhasználása az épület egyik jellegzetessége. Amikor alkonyodik, a szűrt fények visszaverődnek a cementlapokról és piros színbe öltöztetik az épületet. Az ABB automatizálási technikák egész arzenálját építette ki, hogy a világítás fényei megfelelően működjenek. A környezeti adottságokat és a közeli tárgyakat érzékelő eszközök úgy szabályozzák a fényforrások működését, hogy a megvilágítás szintje épp megfelelő legyen. A cég intelligens épületfelügyeleti (KNX) platformján keresztül irányított, és a DALI gateway-ek során át kommunikáló rendszer kialakítása rugalmas, egyetlen számítógépről vezérelhető.

A múzeum a múlt feltárásának páratlanul hatékony eszközeként közelebb hozza az ott lakókat városukhoz és saját kultúrájukhoz.

A „Kőbe zárt zene” sorozat további részei ezen a linken tekinthetők meg.

A borítókép forrása: ABB