A hazai vállalkozások többségében még a férfi tulajdonosok és ügyvezetők dominálnak, de egyre több a női menedzsmenttel működő sikeres vállalkozás is. Jelenleg mintegy 260 ezer hölgy tulajdonos van jelen, számuk 2022-re csökkent, ami alapvetően a vegyes tulajdonosi körből való kilépés eredménye – derült ki az Opten adataiból.
Ellentétben a tulajdonosi körrel a cégjegyzésre jogosult női vezetők száma 167 ezerre emelkedett, 2 ezerrel meghaladva az előző év adatait. A vállalkozások oldaláról tekintve 2022-re ezerrel nőtt, és így jelenleg már 83 ezer társas vállalkozás áll tisztán női cégvezetőkből, azonban ez továbbra is csupán a cégbázis 17 százalékát jelenti, ami arányát tekintve az előző évhez képest változatlan. Ez az arány még mindig nagyon messze van a tisztán férfi vállalkozások mennyiségétől.
Továbbra is dilemma a család és a karrier
A statisztika mögött számos tényező áll. A c��gvezetői szerepkörrel járó elköteleződés ütközik számos esetben a családfenntartásra fordítható energiákkal. Függetlenül attól, hogy a mai világban a családon belüli munkamegosztás már nem ugyanazon az elven alapszik, mint akár ötven éve, a hölgyeknek még mindig sokkal nehezebb választani a család és a karrier között.
A családban elfoglalt férfi-női szerepkörök alapvetően kihatnak a vállalkozások nemi összetételére is, ugyanakkor egyre több sikertörténet figyelhető meg a hazai gazdaságban, ahol a nők vannak a főszerepben. A sikerek ráadásul sokszor az anyai szerepkörrel párhuzamosan jelentkeznek. A cégen belüli családi kapcsolatokat vizsgálva is elmondható, hogy a hazai női vállalkozók közül mintegy 24 ezer fő gyermekeivel közösen terelgeti vállalkozását.
Abban is élesen megmutatkozik a hölgyek családban eltöltött szerepének súlya, hogy a hölgyek sokkal ritkábban vállalnak tisztséget egynél több vállalkozásban, azaz, ha idejük engedi is, hogy vállalkozást vezessenek, azt már kevesebben tudják megtenni, hogy párhuzamosan több céget is irányítsanak.
Több lett a milliárdos nő
A hölgyek sikertörténetét öregbítik azok a tények is, hogy 2022-ben a magasabb árbevételű vállalkozásoknál növelték a részarányukat. Ennek talán leglátványosabb példája, hogy meredeken emelkedik az egy milliárd forint éves árbevételt meghaladó női vállalkozások száma.
Két évvel ezelőtt még csupán 500, egy évvel ezelőtt már közel 700 ilyen vállalkozás található, de mára a milliárdos női vállalkozók száma meghaladja a 800-at.
Ezzel együtt a tisztán női menedzsment inkább a közepes és kisebb vállalkozásoknál van jelen, míg a hölgyek a milliárdot meghaladó árbevétellel rendelkező cégek felében képviseltetik magukat valamilyen formában a cégvezetésben.
A cégek életére is igaz, hogy mindkét nemre szükség van a sikeres működésre. Az Opten kimutatása alapján általánosságban azon vállalkozások várható élettartama és stabilitása magasabb, ahol nők és férfiak vegyesen alkotják a cég menedzsmentjét.
A generációk között is nagyok az eltérések
A női-férfi szerepkörök még erősebben megmutatkoznak, ha a tulajdonosok életkorát és nemét egyszerre vizsgáljuk. Az idősebb korosztályok felé haladva folyamatosan növekszik a hölgyek aránya, míg a fiatal vállalkozók körében a férfiak dominanciája az erősebb.
Ennek az okai is főként a vállalkozásokon kívül keresendők. A fiatalabb generációk körében az anyai szerepkör jelenléte értelemszerűen erősebb, míg az idősebb korosztályokban már a férfiak alacsonyabb átlagéletkora is érezteti hatását.
Napjainkban a legfiatalabb vállalkozói réteg a Z generáció tagjaiból kerül ki, és ebben a szegmensben csupán 35 százalék a női cégtulajdonosok aránya, míg a legidősebb veterán generációban ugyanez az arány már 52 százalék.
A cégjegyzésre jogosultakat vizsgálva is hasonló generációs tendenciát figyelhetünk meg, annyi eltéréssel, hogy ebben a szerepkörben általánosságban valamelyest alacsonyabb a hölgyek aránya, mint a tulajdonosok körében.