Tovább zöldítené a repülést az Air France-KLM

Tovább zöldítené a repülést az Air France-KLM

Az Air France-KLM Csoport 2030-ra kerozinigényének 10 százalékát fenntartható forrásból származó üzemanyaggal elégíti ki, ennek elérése érdekében két kötelező érvényű szerződést írta alá.

Az Air France-KLM légitársaságai 10 százalékban fenntartható kerozint használnak fel a járatok teljesítéséhez. A szerződés által lekötött 1,6 millió tonna üzemanyagot 2036-ig szállítják le és ennek segítségével teljes életciklusra vetítve 4,6 millió tonna szén-dioxid kibocsátása kerülhető el a hagyományos kerozinhoz viszonyítva.

A finn Neste 2023 és 2030 között 1 millió, az amerikai DG Fuels 2027 és 2036 között további 600 ezer tonna alternatív üzemanyagot szállít le. Ez a mennyiség 3 százalékot tesz ki, a további 7 százalék beszerzéséről jelenleg is tárgyalásokat folytat az Air France-KLM Csoport, amely ezzel is tovább diverzifikálja a beszerzési forrásait.

Az Air France-KLM Csoport másik fontos célkitűzése, hogy a 2019-es szinthez képest 2030-ra 30 százalékkal csökkenti az egy utaskilométerre vetített szén-dioxid-kibocsátást, ennek része a fenntartható kerozin használata is.

Ezzel a kötelező érvényű vásárlással az Air France-KLM Csoport a fenntartható kerozin gyártási kapacitásainak kiépülését is támogatja, ez az ipar ugyanis még világszinten gyerekcipőben jár. 2021-ben a teljes SAF-gyártás a kerozinfogyasztás 0,01 százalékát tette ki, emiatt ára 3-4-szerese a hagyományos kerozinénak. A felhasználás és igényszint emelésével azonban ezek a folyamatok optimalizálhatók.

Benjamin Smith, az Air France-KLM Csoport ügyvezető igazgatója azt mondta, a karbonsemlegesítés a légiközlekedés történetének legnagyobb kihívása, ezért a cég mindent megtesz azért, hogy csökkentse környezeti terhelését: megújítja flottáját, új eljárásokat vezet be és fenntartható kerozint vásárolt és használ fel.

A fenntartható kerozin a szén-dioxid-csökkentési eljárások között az egyik legígéretesebb. A hagyományos üzemanyaghoz képest teljes életciklusra vetítve akár 80 százalékkal képes csökkenteni a karbon emissziót, használatához pedig nem kell átalakítani a hajtóműveket. A most gyártott tüzelőanyag elsősorban használt sütőolajból, mezőgazdasági és erdészeti melléktermékekből készül. A jövőben olyan szintetikus üzemanyag bevezetése is várható, amelyet hidrogénből és a légkörből kivont szénből állítanak elő.

Az Air France-KLM több mint 15 éve kísérletezik a fenntartható kerozinnal, 2011-ben a KLM hajtotta végre a világon az első kereskedelmi járatot, amely részben SAF-ot használt.