Elkészült a magyar kenyérkörkép, kiderült mik a kedvenceink

Elkészült a magyar kenyérkörkép, kiderült mik a kedvenceink

Tízből hat magyar naponta vásárol kenyeret, és egy átlagos háztartásnak 1,6 kilogramm a heti kenyérfogyasztása – derült ki a JÓkenyér megbízásából készült, a 18-65 éves magyar lakosságot reprezentáló országos online kutatásból.

A fogyasztói szokásokat vizsgáló felmérés rámutatott: miközben egyre nagyobb kereslet mutatkozik az adalékmentes, kovászos és rozsos kenyerekre, a magyar vásárlók többségének még mindig a hagyományos fehér és félbarna vekni kerül leggyakrabban a kosarába.

A kutatásban résztvevők 64 százaléka naponta vagy akár egy nap többször is eszik kenyeret, egy átlagos háztartásban pedig körülbelül 1,6 kiló fogy el egy héten. Bár a pandémia alatt sokan kaptak kedvet az otthoni kenyérsütéshez, a felmérés szerint a többség (65 százalék) még mindig boltból veszi a kenyeret, és akik házi kenyeret készítenek (31 százalék), azok is inkább csak alkalmanként teszik azt. A csomagolás fajtája nem befolyásolja a kenyérválasztást: ugyanannyian vesznek előre csomagolt, szeletelt terméket, mint csomagolásmenteset.

Ragaszkodók vagyunk, ha kedvenc termékünkről van szó: a megkérdezettek közel egynegyede mindig ugyanazt a megszokott kenyeret vásárolja, minden második pedig csak alkalmanként tér el a szokásos választásától. A magyar kenyérvásárlók 28 százaléka fehér kenyérre, míg 22 százaléka barna kenyérre esküszik, majd ezt követi a teljes kiőrlésű (12 százalék), a magvas (6 százalék) és a rozskenyér (5 százalék). A megkérdezettek 6 százaléka külön odafigyel rá, hogy kovászos kenyeret vegyen.

Ha péksüteményekről van szó, egyértelműen a fehérliszt felé billen a mérleg: a válaszadók 80 százaléka csak és kizárólag ebből készült pogácsát és kakaós csigát szokott venni. Teljes kiőrlésű kenyeret csak a lakosság 12 százaléka fogyaszt rendszeresen, ami érdekes adat annak fényében, hogy a válaszadók több mint felének épp ez utóbbi jelenti az egészséges kenyeret.

Az életmódra gyakorolt pozitív hatás tekintetében említették még a rozsból készült (34 százalék) és a magvas (29 százalék) változatot, a kovászos és az adalékmentes jelleg pedig minden ötödik ember fejében kapcsolódik össze az egészséggel. A válaszadók túlnyomó többsége pontosan tudja, hogy milyen előnyei vannak az adalékmentességnek: legtöbben (67 százalék) egészségesebbnek tartják az ilyen kenyereket, minden második ember pedig a természetes alapanyagokat köti ehhez a szóhoz.

A JÓkenyérnél a kezdetek óta úgy gondoljuk, hogy a kiváló alapanyag meghatározza a kenyér minőségét. Huszonhét éve mutatkoztunk be először nagy szakértelemmel készített, egészségtudatos táplálkozásba illő kenyereinkkel, melyeket 100 százalékban természetes alapanyagokból, adalékmentesen állítunk elő. Tradicionális receptjeink a méltán híres német kenyérkultúrából merítenek, és a mai napig azzal a kovásszal készülnek, amit annak idején a férjemmel Baden Badenből hoztunk haza – mutatta be a cég filozófiáját Ludwig Klára, a márka tulajdonosa és pékmestere.

A kenyérválasztásunkat életkorunk és társadalmi helyzetünk is befolyásolhatja: például minél fiatalabb valaki, annál nagyobb eséllyel vásárol leggyakrabban rozskenyeret. A magasabb végzettségűekre jellemzőbb, hogy teljes kiőrlésű vagy kovászos kenyeret vesznek, a fehér kenyér népszerűsége pedig fordítottan arányos a település nagyságával. Utóbbiról az is elmondható, hogy Közép-Magyarországon a legkevésbé, míg Kelet-Magyarországon a legkelendőbb típus. 

Napjainkban egyre szélesebb vállalati körökben téma a dolgok internete (Internet of Things, azaz IoT). Ez nem csupán egy felkapott trend, a segítségével egy gyártóvállalat ma már lényegesen célirányosabban, olcsóbban, csökkentett állásidővel és kevesebb meghibásodással termelni.

A világon elsőként teljesítette vegyespáros az egyik legkeményebb sarkvidéki kihívást. Vámos Nóra Rakonczay Gáborral 30 nap alatt, 560 kilométeren át, hóban, viharos szélben, átlagosan mínusz 20 fokban, szánjukat maguk után húzva, hihetetlen akaraterőről és kitartásról tanúbizonyságot téve valósította meg az Eisberg Grönland síexpedíciót.