Elektromos töltőállomások népesíthetik be a budapesti repülőteret

Elektromos töltőállomások népesíthetik be a budapesti repülőteret

A Budapest Airport évek óta nagy hangsúlyt fektet az elektromos töltőhálózat kiépítésére, a légikikötő kerítésén belül és kívül egyaránt. A munka folytatódik, 176 e-töltőállomás épül a repülőtér területén a következő 3 évben.

A Budapest Airport 2021-ben elsődleges célként fogalmazta meg, hogy korábbi vállalásánál 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re eléri a nettó zéró kibocsátást, amelyet az úgynevezett zéró karbon ütemterv mentén valósít meg. Ezen eredmények elérésében többek között szerepet játszik az e-mobilitás repülőtéri fejlesztése is, amelyre a vállalat az elmúlt években kiemelt figyelmet fordít.

A repülőtér kerítésén belül és kívül is folyamatosan fejlesztik az elektromos járművek töltő infrastruktúráját, ezért partnervállalatait is folyamatosan ösztönzi az e-mobilitás fejlesztésére.

A közelmúltban 76 földi kiszolgáló jármű, illetve 10 flotta- és menedzserautó cseréje valósult meg hagyományos meghajtásúról elektromos meghajtású vagy hibrid modellre, amellyel összesen évi 140 000 liter üzemanyag és 350 tonna szén-dioxid takarítható meg.

A Budapest Airport eddig 31 elektromos autótöltőpontot telepített, amelyből 12 a légi oldalon, míg 19 darab a repülőtér földi, vagyis bárki által szabadon megközelíthető oldalán található. A Budapest Airport a repülőtéri fuvarozással, személyszállítással foglalkozó partnerek részére további 30 elektromos töltőpont kiépítésében segédkezett a repülőtér területén. A Főtaxi, a Budapest Airport szerződött partnere szintén kiemelten kezeli az e-mobilitás előmozdítását, és flottájának 30%-át már elektromos járművekre cserélte. A Főtaxi repülőtéri pufferparkolójában már hat ultragyors elektromos töltőpont működik, amelyek száma 2025 végéig várhatóan 26 töltőponttal bővül.

Emellett a repülőtér-üzemeltető a tavalyi évben további 35 töltő telepítésére és az ezeket összefogó informatikai rendszer implementálására szerződött, amelynek a bevezetése folyamatban van. A rendszer a használathoz és a számlázásához kapcsolódó feladatokat is el fogja látni, amelyen keresztül a felhasználók a töltőket egyszerűen tudják majd használni. A már létező online e-töltő foglaló rendszer pedig abban segíti a vállalat elektromos autóval rendelkező kollégáit, hogy egyszerűen és gyorsan tudjanak töltőt foglalni, céges és magán autóik számára egyaránt. 

Ennek a fejlesztéssorozatnak a következő, hatalmas lépése további 176 e-töltő telepítése lesz. 134 töltő építését a vállalat fele részben saját forrásból, fele részben pedig Európai Uniós forrásból valósítja meg. 2021 decemberében ugyanis a Budapest Airport elektromos töltőinfrastruktúrájának jelentős fejlesztése céljából felkerült a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből megvalósítandó projektjeinek listájára, amelynek keretében összesen 1,3 milliárd forintból (3,2 millió euróból) további töltőket létesíthet a földi kiszolgálók, a repülőtéri kiszolgáló járművek és a partnerek repülőtéri járművei számára. A projekt futamideje 36 hónap, az Európai Uniós támogatás mértéke 50 százalék, vagyis közel 650 millió forint (pontosan 1.601.250 millió euró). A maradék 42 e-töltő telepítését a repülőteret üzemeltető vállalat saját forrásból valósítja meg.

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.

Magyarország második legnagyobb tava a kerékpárosok körében népszerű kirándulóhely. A két kerékpáros komp átadásával új attrakcióval, és könnyebben bejárható útvonallal bővül a Tisza-tó turizmusa.

A múlt heti rekord után visszafelé korrigált a Budapesti Értéktőzsde részvényindexe. A BUX gyengélkedéséből a Magyar Telekom kivételével a vezető részvények is kivették részüket.