Nem fékezte le a járvány a használtautó-piacot

Nem fékezte le a járvány a használtautó-piacot

A használtautó-piaci statisztikákból egyértelműen látható: a másodkézből származó gépkocsik jelentik a megoldást az újautó hiányra Magyarországon.

Ugyan a népszerű használtautó modellek akár 15 százalékkal is drágultak 2021-ben, mégsem esett vissza a kereslet a másodkézből származó gépkocsik iránt. Sőt, korábban soha annyi átírást nem regisztráltak Magyarországon, mint tavaly. Januártól december végéig összesen 818.557 négykerekű cserélt gazdát országhatáron belül, amely 3,4 százalékkal múlja felül a 2020-as eredményt, és 1,3 százalékkal a korábbi rekordnak számító 2019-es esztendőt. A Das WeltAuto teljes hálózata 2021-ben 7442 gépkocsit értékesített hazánkban, amellyel a 0-7 éves korosztályban, a kereskedések által eladott használt autók között közel 20 százalékos részesedést ért el.

Az áremelkedést a használtautók iránti kiemelkedő érdeklődés okozza, amely egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a chip hiány miatt jelentősen megnőtt a gyártási és kiszállítási idő a világ összes autógyártójánál. Ennek köszönhetően a vásárlók az újautók helyett a használt autók felé fordultak, mert rövid, de akár hosszútávon is megoldást jelent számukra egy olyan gépkocsi, amely ugyan nem nullkilométeres, de mégis valamilyen szempontból – például kor, futásteljesítmény – előrelépést jelenthet – ismertette a legfontosabb piaci trendeket Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.

A növekvő kereslet viszont csökkenő kínálatot eredményezett, ami pedig árfelhajtó hatással bírt. Így történhetett meg az, hogy egy olyan autónak az értéke, amely egyik nap még 7 millió forintba került használtan, szinte pár nappal később akár már 8 millió forint fölött is értékesíthető volt magánszemélyként és kereskedőként egyaránt – tette hozzá a szakember.

A piaci várakozások alapján az árak tovább emelkedhetnek 2022-ben, hiszen az újautó-piac az előzetes prognózisok szerint legkorábban 2022 második felében, pesszimista vélekedések szerint 2024-re állhat helyre.

Így várhatóan még nagyobb lesz az érdeklődés a használt modellek, különösképp a fiatal, minőségi példányok iránt. Ráadásul az új autó hiány miatt a használtautós kínálat is lassan frissül, így az utánpótlás nehezen biztosítható, mert a hosszúra nyúló kiszállítási idők miatt a flottavásárlók, flotta üzemeltetők is megtartották autóikat, elnyújtva a használatot. 

A használtautó-piacon 2021-ben legtöbben alsó-közép-, kisautó- vagy felső-középkategóriájú modelleket vásároltak, de népszerűek voltak az SUV modellek is. A legkeresettebb márkának az Opel (95 941 autó), a Volkswagen (82 262 autó) és a Suzuki (73 057 autó) számított. A prémium márkák közül az Audi, a BMW és a Mercedes is a legjobb tízben végzet. A típusok rangsorát az Opel Astra nyerte a Suzuki Swift és a Ford Focus előtt. Érdekesség, hogy a legjobb tízbe három Volkswagen: a Golf, a Passat és a Polo is befutott. Természetesen a használt autó piacon is népszerűnek számított a Škoda Octavia is, amely az egész éves összesítésben a 8. helyet szerezte meg.

A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében és Tolna megyében vásároltak használtan négykerekűt.

Az átírt gépkocsik 75 százaléka 10 évnél idősebb volt, az előzetes becsélesek alapján a hazai autóállomány 14,7 éves átlagéletkora tovább romlott, így a legfrissebb, 2020-as KSH adathoz képest is rosszabb lehet a kép.

A borítókép forrása: Pixabay

Összesen mintegy hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta az osztrák főváros első zöldhidrogén-üzeme. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használó üzem április elején kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében.