A Magyarországot is lefedő felmérés főbb megállapításai arra vonatkoznak, hogy a globális járvány hogyan gyorsította fel a cégek tevékenységét és működését:
- A megkérdezett magánvállalkozások 69 százaléka szerint a járvány jelentősen felgyorsította a digitális átalakulásukat – nem csupán szikrája volt a különböző technológiák elfogadásának és alkalmazásának, de be is robbantotta azt.
- A magánvállalatok 61 százaléka számít új partnerségek és szövetségek megalakulására a jövőben.
- A válaszadók 60 százaléka pedig úgy véli, hogy a világjárvány közvetlen következményeként az ellátási láncokat is át kell alakítani.
A Deloitte Private 2021. január 21. és március 9. között 33 országban 2750 magánvállalat vezetőjét kérdezte meg, és arra az eredményre jutott, hogy a szervezetek többsége hét kulcsfontosságú elemre építi ellenálló képességét: a stratégia, a növekedés, a működés, a technológia, a munkaerő, a tőke és a társadalom. A válaszadók pedig ezekben az elemekben rejlő rugalmasság szerint értékelték a saját vállalatuk helyzetét. Ezeknek a komponenseknek az összegzését követően pedig egy úgynevezett „ellenállóképességi mutatót” kaptak. Az eredmények alapján a megkérdezetteket a nagyon ellenálló, közepesen rugalmas és alacsony ellenálló képességű szervezetek kategóriájába csoportosították.
A felmérés szerint a rendkívül ellenálló szervezetek optimistábbak a hosszú távú növekedési potenciáljukban, mint az alacsony ellenálló képességű szervezetek. Előbbiek 52 százaléka nagyon bízik a következő három év kilátásaiban, míg az alacsony rugalmasságú csoportból csak 15 százalék látja így. Földrajzi eloszlás szerint az Egyesült Államok cégvezetői a legoptimistábbak bevétel, nyereség és termelékenység tekintetében az elkövetkező évben a többi ország cégvezetőjéhez képest. Azonban a magyar magánvállalatoknál is hasonló a hangulat: a válaszadók közel fele (44 százalék) számít árbevétel növekedésre a következő egy évben.
A megkérdezett vezetők egyetértenek abban is, hogy a technológiai fejlődés a rugalmas szervezetek legfontosabb ismérve. A magyar magánvállalkozások növekedési stratégiájának a digitális transzformáció az első számú eleme, ezen belül a CRM-el, az automatizációval és a kiberbiztonsággal kapcsolatos fejlesztések vannak a fő fókuszban. A rendkívül ellenálló szervezetek csaknem kétszer nagyobb valószínűséggel (80 százalék) mondták, hogy a digitális átalakulásuk már a válság előtt is megkezdődtek, illetve még jelenleg is folyamatban vannak, míg az alacsony ellenálló képességű szervezetek csupán 43 százaléka mondta ugyanezt. Összességében viszont elmondható az eredmények alapján, hogy a technológiai fejlődést ütemét jelentősen meggyorsította a járvány. A válaszadók 39 százaléka véli úgy, hogy a változások nemcsak az elkövetkezendő 12 hónapra, de az elkövetkezendő évekre is jellemzőek lesznek.
„A felmérés eredményei rámutatnak arra, hogy a céljaik iránt töretlen elkötelezettséget mutató magánvállalatok több olyan területen is bizonyítottak, mint például a digitális átalakulás, az ellátási láncok átalakítása, vagy a munkaerő jövőjét érintő változások kezelése. Markáns különbség látszik az alacsony és a rendkívül ellenálló szervezetek között, utóbbiak nagyobb hajlandósággal fektettek a növekedést segítő területekbe, és tágabb társadalmi szempontok alapján értékelték át céljaikat” – foglalta össze dr. Erdei Márton, a Deloitte Private menedzsere.
A válaszadók többsége úgy véli, a vállalatuk a következő 12 hónapban kilábal a válságból, ennek ellenére úgy gondolják, hogy a járvány széleskörű hatásai a következő néhány évben is érezhetők lesznek. A válaszokból kiderül az is, hogy a magánvállalatok a munkaerővel kapcsolatos kihívásokat rugalmas megállapodásokkal és a szervezeteik áttervezésével próbálták ellenállóbbá tenni.
A rendkívül ellenálló szervezetek (19 százalék) vezetői már teljesen átalakították a szervezeteik munkavégzésének módját, 38 százalékuknál azonban még jelenleg is folyamatban vannak az ilyen irányú változtatások. A rendkívül ellenálló szervezetek nagyobb valószínűséggel (66 százalék) bővítik ki saját munkaerőjüket az elkövetkező évben, mint az alacsonyan ellenálló szervezetek (48 százalék).
„A pandémia alatt a magánvállalatok megtanulták, hogy a gondolkodásmód, a működést érintő gyors döntéshozatal, az azonnali cselekvés, és a célok elérését támogató befektetések elengedhetetlenek az ellenállóképesség növeléséhez. Fontos felismerés volt továbbá számukra, hogy nemcsak a gyorsan változó piaci környezetre, valamint a megváltozott ügyféligényekre kell azonnal reagálni, hanem nagyobb hangsúly kell fektetni a munkavállalók elvárásaira is. Ezek azok a felismerések, amik nemcsak a pandémia alatt, de a jövőben is fontos jellemzői maradnak a rugalmasan ellenálló vállalatoknak" – részletezte dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai vezető partnere.