Olyan népszerű lett a biciklizés Bécsben, hogy túl kevés a kerékpárparkoló

Olyan népszerű lett a biciklizés Bécsben, hogy túl kevés a kerékpárparkoló

A koronavírus-járvány miatt annyian váltottak biciklire Bécsben, hogy túl kevés a városszerte rendelkezésre álló több mint 50.700 kerékpárparkoló. Egyes számítások szerint jelenleg további 17.000 kerékpár-tárolóra lenne szükség. A város évente átlagosan 2-3.000 biciklitárolót telepít a közterületekre.

2020-ban összesen 9,2 millió biciklis haladt át a bécsi kerékpáros forgalomszámlálóknál. Ez az előző évhez képest 12 százalékos növekedést jelent. Az új rekord hátterében a koronavírus-járvány áll.

A kerékpárosok számának növekedésével ugyanakkor nehezen tart lépést az új kerékpártárolók száma, noha Bécs évente átlagosan 2-3000 új bicikliparkolót létesít. Jelenleg 50.747 kerékpártároló található az osztrák fővárosban, azonban a „Platz für Wien” nevű kezdeményezés szerint további 17 ezerre lenne szükség. Sőt, ha a város tartja a STEP 2025 városfejlesztési tervben megjelölt mobilitási célszámait, akkor 2030-ra további 72 ezer kerékpárparkolót kell telepíteni. Pedig Bécsben 2010-hez képest már így is csaknem megduplázták a biciklik számára rendelkezésre álló parkolóhelyeket. Ráadásul a Bécsi Építési Törvény 2018-as módosítása társasházak esetén lakásonként minden 30 négyzetméter hasznos alapterületre legalább egy kerékpártároló létesítését írja elő.

A támasztókeretek kihelyezése előtt a város mindig előre egyeztet a kerületek vezetőivel, akik nem mindig örülnek a fejlesztéseknek. A kerékpártárolók létesítése ugyanis rendszerint egyet jelent egy gépkocsi-parkolóhely elvesztésével. Egy parkolóhelyre egyébként öt támasztókeret fér, ahova összesen tíz biciklit lehet lerakni. A „Platz für Wien” kezdeményezésnek egyébként ennek a konfliktusnak a feloldására is van javaslata: nem parkolók helyén, hanem útkereszteződések közvetlen közelében kellene létrehozni az új kerékpár-tárolókat. A támasztókeretek ugyanis alacsonyak és így nem lógnak be a kereszteződésbe érkező autósok látóterébe.

Kathrin Ivancsits, a Bécsi Mobilitási Ügynökség szóvivője azt is elmondta, hogy előfordul ugyan, hogy le kell szerelni egy-egy kerékpártárolót építkezés miatt, de a munkák befejezése után ezeket rendszerint vissza is helyezik.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.