Jövőre kezdődhet az M1-es kisföldalatti felújításának tervezése

Jövőre kezdődhet az M1-es kisföldalatti felújításának tervezése

A szükséges források rendelkezésre állása esetén már 2022-ben megkezdheti a Budapesti Közlekedési Központ az M1-es metróvonal felújításának tervezését. A tényleges kivitelezés 2024 után indulhat, amely keretében korszerűsíthetik és meghosszabbíthatják Európa első földalatti vasútvonalát.

Előreláthatólag jövőre, 2022-ben elkezdődhet a kiviteli tervek készítése, ennek köszönhetően megújulhat és meghosszabbodhat az M1-es metróvonal. Európa első földalatti vasútjára jelentős korszerűsítés vár, a beruházás meghatározó szakasza a tervezés. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2021. március 25-i ülésén döntés született arról, hogy a Kormány biztosítja a Millenniumi Földalatti Vasút felújításának megtervezéséhez szükséges forrásokat – ezért a támogatási szerződés aláírása után kezdődhet a munka. A tényleges kivitelezés és megvalósítás várhatóan 2024 után lehetséges. A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei: * új, korszerű járművek beszerzése; * a vonal meghosszabbítása mindkét irányban; * az átszállási lehetőségek fejlesztése; * a vonal akadálymentesítése. Az új szerelvények a tervek szerint egyterűek, légkondicionáltak, négy méterrel hosszabbak, valamint halkabbak lesznek. A metróvonal északon, Zuglóban az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett vezetne a Kassai térig, majd a második ütemben – a felszínen haladva – elérné a külső körvasutat, ahol nagy befogadóképességű P+R parkolót alakítanának ki. A belvárosban a Vigadó térig hosszabbítanák meg vonalat, ahol át lehet szállni a 2-es villamosra. Cél továbbá, hogy könnyebben elérhető legyen az 1-es villamos is, ezért a Hungária körútnál új állomást létesítenének. A stratégiai tervezési feladatokat – európai uniós források felhasználásával – a BKK végezte el nyílt közbeszerzési pályázaton kiválasztott hazai tervezőirodák bevonásával. Az M1-es földalatti korszerűsítéséről és meghosszabbításáról a BKK hivatalos oldalán bővebb tudnivalókat találni.
A borítókép forrása: Nyirő Simon / BKK