Minden idők legnehezebb pénzügyi éve volt 2020 a Budapest Airport számára

Minden idők legnehezebb pénzügyi éve volt 2020 a Budapest Airport számára

A Budapest Airport Zrt. minden idők legjobb utasforgalmát eredményező éve után minden idők legnehezebb évét zárta 2020-ban. A vállalat a pénzügyi évet 110 millió euró veszteséggel fejezte be, ugyanakkor a vállalat működése és finanszírozása mindvégig stabil maradt, likviditása pedig folyamatosan biztosított.

A légiközlekedési iparágat története legnagyobb kihívása elé állította a 2020-as év. A koronavírus-járvány olyan nem várt nehézségeket hozott a rekordokat döntögető 2019-es év után, amik minden, a szektorban működő vállalat pénzügyi beszámolóján súlyosan meglátszanak. A Budapest Airport Zrt.-nél is 2019 több szempontból rekord év volt; a kitartó járatfejlesztési munkának köszönhetően a Budapestről elérhető desztinációk száma 2019 év végére elérte a 153-at, ami a budapesti repülőtér történetében az eddigi legmagasabb úti cél szám volt. A folyamatosan fejlődő útvonalhálózat rekord utasszámot eredményezett; a Liszt Ferenc Repülőteret 2019-ben 16,2 millióan használták.

2020 első két hónapjában még folytatódott a felfelé ívelő statisztika. Januárban és februárban a havi utasszám még a 2019-es szintet is meghaladta, 16, illetve 15 százalékkal. Márciusban azonban az utasforgalom a koronavírus elterjedésének hatására több mint a felével csökkent, áprilisban pedig drasztikus, 99,3 százalékos visszaesést mutatott. Az év utolsó hónapjaiban a visszaesés mértéke 95 százalék körül stabilizálódott, éves szinten pedig az utasforgalom a 2019-es szint 24 százalékát érte el. Az utasszám-csökkenés és a kapcsolódó szolgáltatások leállása nyomán a vállalat nettó árbevétele 118 millió euró volt, 65 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.

A Budapest Airport az utasszám csökkenéshez köthető bevételkiesést a rekord cargo forgalommal és olyan jelentős, utasszámsemleges bérlőktől származó ingatlanhasznosítási bevételekkel tudta valamelyest pótolni, mint például a repülőgép-karbantartó vállalatok és az integrátorok. Ez a repülőtér elmúlt években követett diverzifikációs stratégiájának erejét és jelentőségét mutatta.

Minden kihívás ellenére a Budapest Airport pénzügyi helyzete a tavalyi év során és azóta is folyamatosan stabil és biztosított. Sőt, az üzemeltető az elmúlt két évben 167 millió euró értékben hajtott végre repülőtér-fejlesztést, aminek hozzávetőleg 50 százalékát a járvány súlyos negatív hatásai ellenére 2020-ban valósította meg. Ezt részben a tulajdonosok támogatásával (akik egyebek mellett a 2019-ben kivett osztalékot forgatták vissza a 2020-as üzemelésbe), illetve kisebb részben saját és piaci finanszírozási forrásból biztosította.

Az elmúlt évek sikeres gazdálkodásának köszönhetően a repülőtér helyzetét a koronavírus-járvány okozta nemzetközi válsághelyzet sem tudta megingatni. A társaság a koronavírus időszakában tapasztalható jelentős forgalomkiesés és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését, és a most kezdődő fellendülés során, 2021-ben és azon túl is a visszaépülő utasforgalomhoz szükséges anyagi, személyi és infrastrukturális feltételeket biztosítani tudja.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója kifejtette: „Egy olyan év után, amikor világszerte számos légitársaság és repülőtér kapott jelentős állami támogatást a túléléshez, a Budapest Airportnak sikerült kizárólag saját forrásokkal átvészelnie a 2020-as esztendőt, és pénzügyileg jelenleg is rendkívül stabil. A járvány visszaszorulásával optimistán tekintünk a jövőbe; a fellendülés megindult, és megkezdtük az ehhez szükséges munkaerő toborzását. A repülőtér felkészült az idén nyáron várható mérsékelt forgalomra, és arra számítunk, hogy 2022 ismét mozgalmas, jelentős utasforgalmat hozó év lesz.

A borítókép forrása: Baranyi Róbert / Budapest Airport