A magyar történetírás szempontjából nagy jelentőségű mű elveszettnek hitt kéziratát vizsgálják a BTK kutatói

A magyar történetírás szempontjából nagy jelentőségű mű elveszettnek hitt kéziratát vizsgálják a BTK kutatói

A velencei heterodox emigráns, Gian Michele Bruto (latinosan: Johannes Michael Brutus, 1517–1592) Báthory István történetírójaként 1574-től előbb Gyulafehérváron, 1576-tól pedig Krakkóban dolgozott monumentális magyar történeti művén.

A Bonfini Decadesét folytató Rerum Ungaricarum libri célja az volt, hogy egyetlen nagy narratívában mutassa be a magyar hanyatlás századát – Mátyás király halálától kezdve Mohácson, Buda és Szigetvár elvesztésén keresztül egészen Báthory István erdélyi fejedelemmé történő választásáig –, egyben legitimálja az ország keleti részén berendezkedő Szapolyai-dinasztia uralmát.

A mű elkészült, ám nyomtatásba nem került, a 19. századi akadémiai kiadásához pedig már csak töredékes kéziratok álltak rendelkezésre. 2020 júliusában, az olaszországi Trentóban két szegedi kutató, Kasza Péter és Petneházi Gábor Brutus művének egy szinte teljesen ép, kétezer oldalas, autográf kéziratára bukkant, amely alapjaiban változtatta meg mindazt, amit a műről és Brutus történetírói működéséről eddig tudni lehetett.

A szenzációs kézirat felfedezése általánosságban is rávilágított a humanista historiográfia feldolgozatlanságára, ezért a két szakember idén márciustól az ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetében folytatja a kutatást. Feladatuk – Brutus munkája mellett – a 16–17. századi, elfeledett, kéziratban maradt és/vagy kritikai kiadást nélkülöző, Magyarország történetét feldolgozó történeti művek új szempontú feldolgozása, a kiadási munkálatok előkészítése és koordinálása lesz, további pályázati források bevonása mellett.

Fotó: Kasza Péter, Petneházi Gábor / ELKH BTK

A trentói lelet kiemelkedő jelentőséggel bír: a kézirat ugyanis nem csupán a szerző autográf korrekcióit tartalmazza – és ekképpen Brutus alkotói módszeréről szolgáltat unikális információkat –, de későbbi használói is rajta hagyták a kézjegyüket. Ezek alapján a történeti művek létrejöttében fontos szerepet játszó politikai, értelmiségi elitről, illetve az általuk működtetett kéziratos nyilvánosságról nyerhetők fontos adatok.

Magyarország római nagykövetségének jelentős támogatásával sikerült elérni, hogy a trentói érseki könyvtár vállalta a kézirat digitalizálását, valamint hozzájárult ahhoz, hogy kiállítás céljából pár hónapra Magyarországra kerüljön a két, felbecsülhetetlen tudományos értékkel bíró kéziratos kötet. A magyarországi humanista historiográfia kéziratos tradícióját feldolgozó kiállítás szervezése az érintett intézmények bevonásával folyamatban van.

A Budapesti Közlekedési Központ igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy kiszolgálja az utasok igényeit és megfelelő számú Mol Bubi kerékpárt biztosítson az egyes gyűjtőállomásokon. Azonban ehhez arra is szükség van, hogy a közlekedők mindig csak a kijelölt gyűjtőállomásokon rakják le a kerékpárokat. A szétszórva hagyott biciklik hiányoznak a rendszerből, ami felhasználói, üzemeltetési és városképi szempontból is gondot okoz. A BKK bevezette korábban az 5000 forint elszállítási díjról szóló intézkedést, most pedig nyereményjátékot hirdetett meg, hogy minden bicikli a helyére kerüljö...

Visszatér Budapestre a Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj. A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) kontinentális sorozatának arany besorolású versenyére idén augusztus 12-én kerül sor a Nemzeti Atlétikai Központban. Gyulai Miklós, a Magyar Atlétikai Szövetség (MASZ) elnöke a hétfői sajtótájékoztatóján elmondta, hogy amikor 2011-ben a régi Puskás Stadionban először megrendezték a versenyt, azt a célt tűzték ki, hogy eljussanak oda, ahol most tartanak: a Gyulai Memorialt a világ egyik legjobb egynapos versenyeként jegyzik. Számomra emocionálisan sokat jelent, hogy édesapánk emlékér...

A horvátországi Peljesac híd mintájára mintájára Montenegró is fejlesztené közlekedési infrastruktúráját. A Kotori-öböl fölé épített híd 60 kilométerrel rövidítené le az utat, és jobb összeköttetést biztosítana Montenegró és Horvátország között.