A zavartalan budapesti tömegközlekedés közös érdek

A zavartalan budapesti tömegközlekedés közös érdek

A Budapesti Közlekedési Központ a Budapest Közúttal együttműködve arra törekszik, hogy megakadályozza a forgalom akadályoztatásából fakadó torlódást, ezáltal biztosítani tudja a főváros közlekedésének zavartalan működését. A szabálytalanul parkoló járművek városszerte, de legfőképpen a belvárosi útszakaszokon okoznak komoly problémákat, ezért a BKK és a közútkezelő megelőző intézkedéseket tesz.

Budapesten éves szinten több mint 2000 olyan esetet regisztrálnak, amikor szabálytalan parkolás akadályozza a menetrend szerinti járatok haladását, valamint az utasokat abban, hogy a menetidőnek megfelelően elérjék az úti céljukat. Az esetek közel fele fele a belvárosi trolibuszvonalakat érinti, mivel a szűk utcák és az áramellátáshoz való kötöttség egyaránt megnehezíti az útban lévő járművek kikerülését.

A BKK folyamatosan keresi azokat a megoldási lehetőségeket, amelyekkel megakadályozza a szabálytalan parkolásokat, vagy nagyobb figyelemre ösztönözheti az autósokat. Arra törekszik, hogy megbízható szolgáltatást nyújtson az utasainak, ezért a kerületi önkormányzatokkal, valamint a közútkezelővel együttműködve a kritikus helyszíneken – elsősorban a belvárosi trolibuszvonalakon – megelőző intézkedések bevezetését tartja szükségesnek. Egyes helyszíneken fizikai elemek kihelyezésével, máshol a felfestések megerősítésével előznék meg a közösségi közlekedési járművek akadályoztatását.

Elsőként a VI. kerületi Szondi utca–Izabella utca csomópontban történt forgalomtechnikai beavatkozás. Ezt megelőzően gyakran előfordult, hogy a járművek szabálytalanul, a megállni tilos tábla figyelmen kívül hagyásával, vagy a forgalomtól elzárt területen parkoltak, ezzel akadályozva a trolibuszok bekanyarodását a Szondi utcába. Ennek következtében a 73M trolibusz menetideje sokszor kiszámíthatatlanná vált, pedig a járatnak az M3-as metrópótlásban is jelentős szerepe van. A csomópontba a Budapest Közút Zrt.-vel együttműködve beton terelőelemeket helyeztek ki, így az autók csak a parkolásra kijelölt területeken tudnak megállni. A beavatkozással szabaddá vált a trolibusz útvonala, az utasok megbízhatóbb és kiszámíthatóbb szolgáltatást vehetnek igénybe.

Egy másik helyszínen, a XII. kerületi Ugocsa utca–Márvány utca csomópontjában a napokban megerősítették a parkolást szabályozó figyelemfelhívó felfestéseket, ezzel elősegítve a 105-ös autóbusz akadálymentes kanyarodását.

A BKK arra kéri az autósokat, hogy csak a kijelölt parkolóhelyeket, és azokat szabályosan, a felfestéseknek megfelelően használják, ezzel segítve a közösségi közlekedés járműveinek haladását. Ha a szabálytalanul parkoló autók akadályozzák a járműveket, az illetékes hatóságok elszállíthatják azokat, a gépkocsi tulajdonosa pedig – az idevonatkozó kormányrendelet értelmében – 10 ezertől 30 ezer forintig terjedő pénzbírságra is számíthat.

A BKK folyamatosan vizsgálja a kritikus helyszíneket, s jelenleg több helyen is előkészíti a fentiekhez hasonló, megelőző intézkedések bevezetését.

A borítókép forrása: Nyirő Simon / BKK

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.