A céges autóhasználatot is átírhatja a pandémia

A céges autóhasználatot is átírhatja a pandémia

Az üzleti szereplők fele fontolgatja az autómegosztás igénybevételét vagy használ már most is ilyen mobilitási szolgáltatást – derül ki a Share Now és a Wallis Motor közös kutatásából. A kis-, közepes- és nagyvállalatok hasonló mértékben érdeklődnek a lehetőség iránt, amelyet leginkább üzleti találkozókhoz és munkába járáshoz használnak. A nyitottságon meglepő módon az sem változtat, hogy az adott vállalkozás rendelkezik-e saját céges gépjárműflottával vagy sem.

A koronavírus-járvány gyökeresen megváltoztatta az életünket, és ezzel együtt mobilitási szokásainkat is jelentősen átírta. Előtérbe kerültek az olyan rugalmas, egyéni és biztonságos közlekedési formák, amilyen a carsharing. A német Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium 2020-ban elkészített tanulmánya szerint a pandémia első hullámát követően 45 százalékkal többen vettek igénybe autómegosztási szolgáltatásokat Európa-szerte, mint az előző évben.

A gyalogszerrel is könnyen elérhető távolságban lévő személyautókra építő, és a nap 24 órájában elérhető, úgynevezett free-floating carsharing megoldásokat elsősorban üzleti találkozók lebonyolításához és munkába járáshoz használják azok a magyarországi vállalatok, amelyek döntéshozóinak véleményét az idén márciusban szondázta meg a Share Now és a Wallis Motor. A gazdaság számos ágazatában aktív csaknem ötszáz válaszadó közül a legtöbben a szolgáltatószektorban (15 százalék) az építőiparban (13 százalék), valamint IT-területeken (10 százalék) tevékenykednek. Több mint harmaduk (37 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a járvány érintette az alkalmazotti létszámot, és ez többségüknél (70 százalék) csökkent is. Az összes válaszadó vállalat 64 százaléka számolt be a home office megjelenéséről, sőt 34 százalékuknál a kollégák több mint heti 3 napot töltenek otthoni munkavégzésben.

Ezzel együtt számos munkaadónál alakult ki egyfajta hibrid munkavégzés, ami valószínűleg nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a megkérdezettek 17 százaléka leginkább munkába járáshoz vett igénybe carsharing szolgáltatást, ennél többen (24 százalék) csak az üzleti találkozókat jelölték meg célként. Sokan használják vidéki utazásokra is ezekkel az autókat (14 százalék) vagy végzik a mindennapos munkájukat (11 százalék).

Örömteli fejlemény, hogy a válaszadók több mint 10 százaléka már munkavállalói juttatásként is tekint az autómegosztásra” – nyilatkozta Buday Bence, a Share Now Magyarország ügyvezető igazgatója. Ez a lehetőség a vállalatok számára könnyen adaptálható megoldással elérhető: a munkatárs nyilatkozik, hogy a rendelkezésre álló cafeteria-keretéből mekkora összegben szeretné igénybe venni a szolgáltatást, majd az igényelt és a munkaadó által jóváhagyott összeget szabadon levezethető kredit formájában kapja meg az alkalmazásban. Az autómegosztás ráadásul adómentesen illeszthető be a vállalati cafeteria-rendszerbe: akár hétvégi kirándulást terveznek, akár a tömegközlekedést szeretnék elkerülni, a carsharing kézenfekvő és kényelmes megoldás a munkavállalók számára.

A felmér��s során megkérdezett cégek több mint fele (51 százalék) már használja vagy a jövőben szeretné igénybe venni az autómegosztást, ami érdekes módon nincs összefüggésben azzal, hogy rendelkeznek-e vállalati gépjárműflottával. Szintén nem tapasztalható eltérés a szolgáltatás iránti nyitottságban a vállalatok méretéből adódóan, ahogyan az érzékelt és legtöbbre értékelt előnyökben sem. Az üzleti célú felhasználók közel 20 százaléka a konstrukció egyszerűségét és rugalmasságát díjazza a leginkább, ezt követi a költséghatékonyság (16 százalék), majd az egyszerű elszámolhatóság (15 százalék), hiszen ezzel a megoldással a vállalati autóhasználat tipikusan fix költsége részben vagy egészben változó költséggé alakítható. Ugyanis, a Share Now autók igénybevétele után kizárólag a tényleges használat alapján kell fizetni, legyen szó akár néhány perces városon belüli utakról vagy akár 30 napig tartó bérlésről.

A cafeteria-alapú lehetőség mellett a klasszikus céges felhasználáshoz a Share Now közép- és nagyvállalatoknak kifejlesztett megoldásával üzleti fiókot hoz létre a partnercégeknek. Az utazások pontos, állandóan naprakész adatait (indulási és érkezési időpontok, költségek) illetően a vállalat saját adminisztrátori felületen, követhető módon kezelheti minden munkatárs közösségiautó-használatát. Ehhez havi elszámolású gyűjtőszámla és átlátható, egyedi vállalati kedvezményeket tartalmazó árazás társul: a partner csak annyit fizet, amennyit ténylegesen vezettek a munkavállalói, nincs külön felmerülő költség.

Eljutottunk arra a pontra, amelyen a cégek már jól felfogott üzleti érdekből választják az autómegosztást. Ez a folyamat hasonlóan zajlott le pár évvel ezelőtt Nyugat-Európában, ahol immár komoly hagyománya van a vállalati célú felhasználásának” – erősítette meg Buday Bence. A Share Now Magyarország első embere úgy véli, hogy az üzleti környezetbe ágyazott carsharinggel a vállalatok munkavállalóik egészségének megóvásáért is sokat tehetnek – nem véletlen, hogy a válaszadók jelentős része utalt rá, hogy a közeljövőben az eddigieknél is erőteljesebben mutatkozhat igény az autómegosztásra a cégüknél.

Egy év alatt 17 százalékkal drágult a garázsok átlagára Magyarországon, ezzel elérve a 9 millió forintot. Bérelni sem feltétlenül olcsó, a drágább fedett autóbeállók áráért akár már egy garzont is lehetne bérelni.

A Budapesti Értéktőzsde idén is folytatta a hagyományt, és ismét összegyűjtött ötven magyar sikertörténetet. A sorozatban kilencedik kiadvánnyal immár 450 cégre nőtt a BÉT50-esek klubja.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe ismét felülteljesítő volt a héten. A BUX csütörtöki a történelmi csúcsát is megdöntötte. A vezető részvények felemás eredményeket értek el.